DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

ביקורת מפילת לסת של מקרן ה-X5500 של JVC.

הקדמה

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

שני דברים מעניינים קרו לי עם ה-X5500, הראשון הוא החוייה מול היבואן. בעולם המקרנים לכל היבואנים יש כאן לא רק לב טוב ותשומת לב לפרטים, אלא ממש אהבה לתחום. אבל עם JVC פעם ראשונה שנתקלתי ביבואן כזה דקדקן בפרטים ושכל כך אכפת לו מהמוצר, משביעות הרצון של הלקוחות. עד לפני הדור הקודם של מקרני JVC, היבואן, אפריל טקליין, התמקדו במערכות אודיו ורכב של JVC. עכשיו הם לגמרי בעניניים ובדיוק בזמן – כאשר JVC משחררת את הדור החדש של המקרנים שלה שלראשונה משלבים HDR מלא עם כל הקדמה שהם השיגו בשנים האחרונות.

הנושא השני מורכב יותר וקשור לאיכות תמונה. איכות תמונה הוא מושג חמקמק כי הוא מורכב ממספר גורמים בסדר העדיפות הבא (לדעתי ולפי בדיקות שנעשו בנושא במהלך השנים האחרונות):

  • קונטרסט
  • חדות (קשור גם לרזולוציה)
  • מרחב צבעים
  • עוצמות אור

הבעיה היא שכל אחד מהפרמטרים הללו יכול לקלקל לאחרים. לדוגמא, אם נרצה קונטרסט גבוה, מרחב הצבעים עלול להפגע ועוצמות האור בוודאי שיפגעו. פאנלים עם חדות גבוהה יותר לרוב הם בעלי קונטרסט נמוך יותר וקשה יותר להעביר דרכם עוצמות אור או להרחיב להם את טווח הצבעים.

ולכן בכל דור וידאו חדש יש צורך בשיפורים טכנולוגיים משמעותיים בכדי לקבל איכות תמונה טובה. הבעיה בדור הנוכחי הוא שהוא משנה את חוקי המשחק – מדובר ברזולוציה יחסית חדשה (4K), עוצמות אור בהירות במיוחד (בגלל HDR), טווח צבעים רחב יותר (קונטיינר BT2020 שצריך להגיע ל-DCI-P3 לפחות) וכמובן שהקונטרסט צריך להשתפר בכדי להגיע לתוצאות טובות. כלומר, הדור הנוכחי הוא המאתגר ביותר שראינו עד כה מכיוון שבאופן מובנה הוא בעצמו מתייחס לכל הפרמטרים הללו בו זמנית, בעוד שדורות קודמים לרוב תקפו פרמטר אחד או שניים בו זמנית בלבד.

עד כה ראינו לא מעט מקרני 4K עם מספר טכנולוגיות, אך בכולם ראינו כיצד הפרמטרים החדשים דורשים פשרות משמעותיות באחד או יותר מהנתונים. או שעוצמות האור, או שטווח הצבעים מוגבל, או שהקונטרסט נפגע (או שיש לו תוצאות לוואי כמו רעש).

ה-DLA-5500 של JVC הוא פריצת דרך בזירה, כמו שקורה מדי פעם בתחום זה. מדובר על מקרן עם קונטרסט טבעי גבוה במיוחד, שמוציא עוצמות אור מרשימות ואשר כולל גם 4K (עם e-shift) ותומך לראשונה ב-HDR ללא צורך בתוספות או התאמות. על הנייר ה-X5500 אמור להיות מוצר לא מרשים במיוחד – מקצה שיפורים ל-X5000 שסקרנו כאן רק לאחרונה. אבל בפועל, מדובר בלא פחות ממהפכה – מוצר שמצליח להפיל לי את הלסת בכמה זירות במקביל.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

מבחינה עיצובית, מדובר במקרן הכי פחות אטרקטיבי מבין המתחרים המובילים שלו. מדובר במלבן שמעוצב די מיושן (JVC לא שינו את העיצוב של המקרנים שלהם כבר כמה שנים). המקרן מגיע במארז לבן או שחור. הלבן נראה עיצובית טוב יותר כשהאור דולק, אך כאשר האור כבוי, השחור נבלע בחדר.

ה-5500 לא כולל סגירת עדשה חשמלית, אך כל שאר הדברים – פוקוס, זום ו-lens shift הם חשמליים. למקרן כל הכניסות הרגילות, כולל שתי כניסות HDMI 2, טריגר, רשת וכיוצ"ב. מחבר מיוחד מאוכלס במתאם התלת שהגיע עם המקרן. כמו ה-X5000, גם כאן ההתקנה מורכבת ממקרנים קטנים יותר. מדובר במקרן די כבד (כ-15.5 קילו) ולכן דורש מתקן גדול יותר מהרגיל, או ספיידר גדול.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

השלט הוא שלט פלסטיק פשוט למדי שדורש לחיצה מיוחדת על כפתור ה-light בכל פעם שרוצים להדליק את האור האחורי שלו. אין בשלט יותר מדי פונקציות וזה מרגיש כמו שלט זול מדי עבור מקרן ברמה כזו.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

העיצוב זהה לחלוטין גם עם מקרני שני הדורות מעל ה-X5500, כלומר ה-X7500 וה-X9500 (שמשפרים גם את עוצמות האור וגם את הקונטרסט של המקרן, כמו גם מוסיפים יכולות ISF מתקדמות יותר, כיול מדוייק יותר ומגן עדשה חשמלי).

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

המקרן הגיע עם שני משקפי תלת מימד (מגניב ש-JVC עדיין בעניין של תלת מימד) שנראים ממש טוב, אבל לא ישבו לי הכי נוח על הראש. בשביל לקבל את יכולת התלת מימד יש לחבר מין מתאם כזה לגוף המקרן אשר משמש גם כאנטנה לשידור ה-RF למשקפי התלת.

מיד כשמחברים את המקרן ברור שמדובר בחיה מעניינת במיוחד – האות ממש out of the box בהיר ולא מייצג את ה-1800 לומנס של המנורה. זאת הודות לקונרסט גבוה במיוחד של הפאנל DiLA של המקרן. כאמור, המקרן חד מאוד ולאחר כיול panel convergence נותר פחות מרבע פיקסל אי תאימות בין הצבעים של הפאנלים השונים.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVCהאדום והכחול לפני תיקון convergence.

 מבחינת יכולות התמונה של המקרן, הוא מסוגל לאכול כל סיגנל שקיים כיום, החל מפורמטים ישנים וכלה ב-HDMI 2 כולל HDR10. ניסיתי את המקרן עם תלת מימד, עם 1080P ב-24/25,50 ו-60HZ. ניסיתי 2160P ב-24, 25, 50, ו-60HZ והכל פעל ללא דופי. גם במספר ביטים מורחב (10 ביט ו-12ביט) הכל הוצג כהלכה ונראה מעולה.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

כמו שאר המקרנים מהסוג הזה, יש למקרן שני מצבי נורה – מצב בהיר HIGH ומצב ECO. מצב ה-ECO חסכוני יותר ונותן לנורה יותר אורך חיים (סביב 4500 שעות לפי JVC) וזה בהחלט מספק עבור תוכן רגיל. במצבי HDR ו-3D, המקרן אוטומטית עובר למצב HIGH אבל ניתן לבטל זאת.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

למקרן יש צמצם מעולה שניתן לשמוע אותו בעיקר כאשר המקרן עושה מעבר קיצוני ממצב למצב (צפצוף עדין כאשר התמונה מוחשכת לחלוטין למשל). בעת עבודה נורמלית, לא הצלחתי לשמוע את הצמצם. לצמצם שלושה מצבים –  AUTO1 אגרסיבי (מהיר יותר), AUTO2 (רגוע יותר למי שמפריע לו מעברים מהירים) ומצב ידני שבו ניתן לשלוט בצמצם ידנית. נראה שבתלת מימד ובעיקר כאשר נמצאים במצב HDR ממקור שמוציא HDR אמיתי, למרות שלצמצם יש עדיין אופציה של AUTO, נראה שהוא נותר במצב מקובע. זה ככל הנראה נעשה בכדי לעמוד בקריטריונים של התאורה הנדרשת עבור HDR, אך בפועל, הרבה מאוד אנשים מנסים למצוא דרכים לעקוף זאת ולעבור למצב HDR עם צמצם. 

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

מבחינת ממשק משתמש – ממשק המשתמש בסיסי מאוד, וכולל פחות פונקציות מהמתחרים. הטיעון הוא שבגדול לא צריך כיול color uniformity כי פשוט אין למקרנים של JVC בעיות כאלה וכיוצ"ב. היה נחמד לקבל עוד שליטה על פרמטרים כמו גאמה (השליטה היא בסיסית למדי) מבלי הצורך לחבר מחשב למשוואה.

התמונה

נתחיל מההבדלים מהדור הקודם של JVC, ה-DLA-X5000 שנבדק רק לאחרונה באתר. לדברי אתרים שונים ברחבי העולם, למקרני JVC יש בעיה של אחידות בין יחידות שונות, כך שנסייג את המסקנות כאן לעבודה שיתכן שמדובר ביחידת X5000 פחות מוצלחת ויחידת X5500 מאוד מוצלחת… 

וההבדל בין המודלים? ההבדל דרמטי מאוד. גם עוצמת האור שופרה מאוד ב-X5500, שזה נתן קפיצה ויזואלית משמעותית, וגם הקונטרסט באופן כללי שופר, כך שהשחורים והעומק של התמונה שופרו מאוד. מבחינת חדות, מדובר בשני מקרנים חדים למדי (אם כי צריך לסייג שמדובר במנגנון E-Shift כך שטכנית יש במקרנים של JVC, כמו במקרן ה-9300 של אפסון רזולוציה שהיא פחות מ-4K מלא,וזאת בניגוד למקרני ה-4K של סוני). מקרני הלייזר של JVC כוללים מנגנון שונה שכולל 4K מלא.

האם שמים לב לכך? התשובה היא שלא הצלחתי להבחין בכך. התמונה פשוט קולנועית, חלקה ומדהימה.

התחלתי עם תוכן UHD HDR מבלוריי של Pacific rim. מדובר בסרט כהה במיוחד עם הבזקי אור ותנועות מהירות. הפירוט היה מדהים וה-Oppp נכנס למצב 2160P24 עם 12 ביט.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

התמונה היתה חדה, קונטרסטית – פשוט מדהימה!

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

המשכתי עם מקס הזועם בבלוריי UHD. גם כאן, רמת הפירוט היתה מטורפת והצבעים היו חדים ומדהימים. הדבר היחיד שהיה חסר לי היה דרך לעבור לצמצם אוטומטי. השינויים שביצעתי בסופו של דבר ל-HDR היה להוריד את עוצמת האור של הנורה ל-ECO ולשים את הצמצם במצב מעט יותר רגוע מאשר ברירת המחדל (מקסימום).

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

אחת המגבלות של הנגן הכי חזק שלי, ה-Oppo 203 (ואולי זו מגבלה של HDMI 2) זה שכאשר עובדים ב-60HZ, לא ניתן לקבל גם 10 ביט ו-4:4:4. דווקא מעבר ל-UHD AUTO סידר את העניין.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

בנוגע לעיבוד התמונה של המקרן, גם כאן יש שידרוג משמעותי, כאשר החלקת התנועה שופרה וכל בעיות הגמגום נעלמו כלא היו. גם בתכני 4K, HDR ו-24FPS, הפעלת המנגנון במצב LOW נתן לי תוצאות מעולות והפחית את ה-JUDDER המובנה שיש בפורמטים הללו.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

היתרון הכי גדול שיש ל-HDR הוא המעבר ל-10 ביט. בבדיקת Quantization השוואה בין 8 ביט ל-10 ביט הראתה את היתרון של הפורמט החדש. ב-10ביט כמעט ולא ניתן היה להבחין בטעויות דגימה. כמובן שמדובר ב-test pattern מונוכרומטי שתפקידו להדגיש את התופעה שמקצינה ב-10 ביט. הסרט הכי בעייתי כיום בתחום הזה הוא כמובן מקס הזועם בשל העובדה שיש בו הרבה קטעים מונוכרומטים וגם 10 ביט אינו מספיק בכדי להמנע מטעויות דגימה. הפיתרון שם הוא כמובן מעבר ל-12 ביט אך כיום הפורמט היחיד שתומך בכך הוא Dolby Vision שעדיין רחוק מאימוץ קולקטיבי על ידי התעשיה.

עברתי לתכני UHD רגילים, ללא HDR. גם כאן, הפירוט היה מדהים. ניתן לראות פירוט מעולה ב-Deadpool בעיקר בחליפה שלו.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

את The reverant צפיתי גם ב-HDR וגם ללא HDR. כזכור, כאשר ה-X5500 מקבל תוכן HDR הוא מקבע את הצמצם גם כאשר נמצאים במצב AUTO. נסיון לבטל את ה-HDR דרך ה-Oppo 203 לא הצליח (הצבעים עוותו) וכאן עשיתי משהו מעניין. ניגנתי את הסרט דרך Dune solo 4K, אשר לא מכיר HDR, והעברתי את המקרן למצב Cinema שבו הגדרתי צמצם דינמי, ביחד עם צבעים של HDR (כלומר, פרופיל צבע BT2020, טמפ' HDR וגאמה HDR ST2084) התמונה שהתקבלה היתה מושלמת ועם צמצם פעיל! מפתיע וניתן רק לקוות שהנושא יקבל טיפול ברמת שדרוג קושחה על ידי JVC

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

מה שמצאתי שפועל הכי טוב זה מעבר למצב 10 או 12 ביט ב-Dune בכדי להגיע למצב זה. 

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

כאשר צופים בתכני 4K דרך E-shift ניתן להפעיל מצב Graphic mode שלדברי החברה מיועד לתת יתרון לתוכן שהופק ב-4K על פני תוכן 2K. כלומר, המקרן צריך לדעת האם אנחנו מעדיפים במצב הזה לראות 4K באופן טוב יותר או תוכן 2K טוב יותר. אם להודות על האמת, לא הצלחתי להבחין בהבדלים בין שני המצבים – שניהם נראים טוב.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

גם תכני 4K בעלי רזולוציה נמוכה יותר נראים מעולה, כולל הפרק ה-7 של Star wars. 

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

עוד אתגר מעניין היה צפיה בתוכן המקור הראשון בארץ ב-4K, סדרה חדשה בשם "כבודו" של יס. בעת כתיבת המילים הבאות, רק הפרק הראשון היה זמין עבור ממירי Yes Ultra. מעט מפתיע היה לגלות שהממיר של יס מעדיף מאוד לעבוד ב-2160P50 ב-10 ביט. רזולוציות אחרות או מגבלות רוחב פס יכולות לגרום לו לבעיות. נוסף על כך, הממיר דורש HDCP 2.2 עבור תכני ה-4K שלו. 

מדוע זה אתגר? מכיוון שמדובר בקצב תקשורת מהיר במיוחד שעובר את מה שנדרש היה בכדי להעביר תכני FHD. במקרה שלי, היו לי כמה מגבלות שהפריעו לי להשיג את הקצב:

1. כבלי ה-HDMI שהושחלו לי בקירות פשוט לא עמדו בקצב התקשורת ולא הגיעו ל-18Gbps שזה הקצב המקסימלי שנדרש לטובת HDMI 2 מלא.

2. מרבית הזמן אני משתמש ב-HD base T, אשר עושה שימוש בשני ממירים קטנים, אחד משדר וממיר HDMI לכבל אחד של CAT5, והמקלט שיושב ליד המקרן ואשר ממיר את כבל ה-CAT5 לחיבור HDMI. זהו פיתרון אלגנטי למדי שיודע גם להעביר חיבור רשת ואפילו שליטה דרך כבל אחד CAT5 או CAT6 שמושחל בקיר. 

במקרה שלי מדובר היה בכ-15מ' מרחק, ולמרות שממירי HD base T עמדו במשימה של 2160P בקצב של עד 30HZ, עדיין זה לא הספיק לפורמטים המתקדמים יותר (יותר מ-8 ביט), ובוודאי שלא לדרישה של 50HZ עבור Yes Ultra. נוסף על הצרות הללו, מתברר שהממיר HD base T שלי מסרב להעביר HDCP 2.2, מה שהכריח אותי לבחון אפשרויות אלטרנטיביות להעברת הנתונים. 

את תוצאות המחקר הזה נרכז במאמר אחר, אך בסופו של דבר נבחר כבל והבעיות נפתרו – עד לרוחב פס מושלם של 18Gbps מלאים.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

תכני ה-4K ל יס אולטרה עדיין בחיתולים, ולכן האיכות אינה עקבית. בחלק מהמקרים שבדקתי האיכות היתה מעולה (כבודו, סרטי הטבע שבדקתי) חלקו באיכות טובה ובחלק לא ראיתי הבדל מהותי מ-1080P (מלחמות האופל 5).

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

כפי שניתן לראות והפתיע אותי, שהממיר עובד ב-50HZ ב-10 ביט.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

לגבי תכני בלוריי "רגילים", האיכות עדיין פנומנלית, חדה, בהירה קונטרסטית עם שחורים מצויינים.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

המבחן האולטימטיבי בתחום הקונרטסט, השחורים וטיפול בתוכן מונוכרומטי הוא כמובן Sin city שנראה מדהים ב-JVC X5500.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

המקרן כאמור תומך בתלת מימד אקטיבי בעזרת משקפי RF סטנדרטים. לאחר הפעלת המשדר (הכנסתו למחבר היעודי בחלקו האחורי של המקרן כאשר הוא כבוי) לא היתה בעיה להשתמש במשקפיים של JVC או במשקפיים צד שלישי (במקרה שלי של סמסונג). המשקפיים של JVC מעט לוחצים על הראש בגלל העיצוב, אבל מתקפלים. בשני המקרים התמונה היתה זהה. התמונה עצמה היתה חדה, אבל היה מעט cross talk והיתה תחושה של הבהוב שהזכירה לי מאוד את התופעות שראיתי במקרני סוני. נראה שהסיגנל עובד בתדר 60HZ לכל משקף. פונקציית ה-crosstalk cancel שיפר מעט את המצב על ידי הזזת חלון הזמנים בכדי שיהיה תואם יותר למשקף. למרות זאת, היה עדיין הבהוב קל בתמונה.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

תכנים פחות איכותיים (כמו legion ו-daily show ב-720P) עדיין נראו מצויין על המקרן.  

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

כלומר, מבחינת איכות תמונה, מדובר במקרן מעולה עם יכולת להציג תמונה מצויינת גם בתכנים איכותיים מאוד וגם בתכנים פחות איכותיים. כמובן שלא בחנתי תכני SD. 

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

 כיול ומדידות 

כבר צויין שהכיול הראשון שמומלץ לבצע הוא כזה של convergence או כפי ש-JVC מכנים זאת, Pixel adjust. הכיול עצמו מעט מסורבל אך כפתורי קיצור מאפשרים קפיצה למשל בין הצבעים. הרעיון הוא שהמערכת משתמשת בשתי רמות שונות של תיקון – ברמת פיקסל (כנראה על ידי תוכנה שפשוט עושה SHIFT לתמונה) ותת פיקסל (בעזרת הטיית הפאנלים. הרזולוציה של התת פיקסל מצויינת כל עוד שההטיה עקבית לרוחב או גובה כל המסך. במקרה שלי נותר מעט מאוד אי תאימות – תוצאה מעוררת קנאה. 

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

בתחום הכיול, JVC התמקדה יותר ויותר לאחרונה במנגנון כיול עצמוני Auto calibrate אשר בעזרת חיבור לסנסור מתאים (כמו הספיידר 5) מאפשר למקרן להריץ test patterns ולכייל את עצמו. נוסף על כך, ניתן לעשות התאמה לסוג המסך בעזרת טבלה ש-JVC מספקת שמאפשרת הכנסת קוד תיקון לכיול המובנה (במקרה שלי המסך לא היה ברשימה, אבל היה מסך עם תכונות דומות מאוד אליו). 

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

תופעה מוזרה שראיתי במקרן מתרחשת כאשר יש אובייקט לבן דק על רקע סביבה שחורה לחלוטין. טקסט למשל כמו הלוגו של OPPO או המילים Reference Black קיבלו החזר אור מוזר סביבם. זה לא משהו שניתן היה לראות עם תוכן רגיל אלא רק עם תמונות או patterns מהסוג הזה. החזרי האור היו סוג של מריחה אנכית עם אלכסונים.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

כך  התופעה נראית בחשיפה ארוכה של המצלמה.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

בעולם המדידות, ערכנו את סט המדידות המורכב והארוך ביותר של מקרן עד כה. יש למקרן הזה כל כך הרבה אופציות ונתונים שהדבר דורש כמעט מאמר בפני עצמו, אבל בכדי לא לגלוש למאמר מדעי מדי, ננסה להתמקד במהות. נתחיל בעוצמת האור. לא היה מדובר רק בדמיון כשתואר שהמקרן בהיר – במצב ECO ON המקרן מפיק 138 ניטים (שזה מושלם לצפיה קולנועית רגילה). במצב שבו נוטרל ה-ECO, גם כאשר המקרן מכוייל, המקרן מגיע ל-202 ניטים (למשל במצב תלת או HDR). זה כמובן לא המספרים שחולמים עליהם עבור HDR, אבל בהחלט מספיקים בחדר חשוך כמו שצריך עבור מקרן כזה. מבחינת החשכה, הגענו ל-0.02cd/m2 כאשר הצמצם היה סגור, בהחלט מספר מרשים. הקונטרסט של הפאנל נמדד סביב 3000:1.

נושא טווח הצבעים הוא נושא סבוך ונראה ש-JVC ניסו כאן למשוך את הגבולות כדי להרחיב גם את הכיול הרגיל (REC709) אל מעבר לתחום הפעילות הרגיל שלו. המקרן הזה בהחלט יכול להרוויח מכיול בתחום זה, כאשר דווקא מצב "VIDEO" היה הכי קרוב ל-REC709 שראיתי. ניתן לראותש יש כיסוי של מעל 100% של CIE עבור REC709 אבל שיש אי דיוקים שאפשר לתקן בעזרת כיול.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

תיאור מצב צבע REC2020 אינו נכון, מדובר בעצם ב-container REC2020 אבל בפועל המקרן מכוון למצב DCI-P3 עם לבנים של D65. ניתן לראות שהוא מגיע קרוב מאוד ליעד. זה אינו כיסוי של 100% אבל כיסוי מוצלח למדי ובהחלט עומד קרוב מאוד ליעד האידאלי.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

להפתעתי, דווקא מצב Standard שהייתי מצפה שיהיה REC709 נראה אפילו יותר מדוייק אבל עבור REC2020 שזה בחירה מוזרה מצד JVC, יתכן בכדי לתת פאנצ' לצבע של תכנים רגילים. 

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

בתחום מעקב אחרי הצבע האפור, ניתן לראות שיש גלישה קלה לתחום הכחול בחלק העליון של הגרף. יש לציין שעם משחק קל בהגדרות הכיול (הפחתת blue gain) הצלחתי להגיע לפחות מ-2% טעות לאורך כל הגרף. התוצאה לפני הכיול היתה סביב 6900K. 

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

עולם הגאמה של מקרני JVC הוא עולם מופלא ומעניין. נתחיל מזה ש-JVC מעדיפים להתחיל מגאמה מעט נמוכה – 2.11 עבור המצב הרגיל שלהם.  

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

בנוסף, יש להם מצבי גאמה A, B, C ו-CUSTOM (ששם ניתן להגדיר מספרים קונקרטים). מצאתי להפתעתי שגאמה נמוך, בעקבות הטיפול של המקרן בעולם השחורים והקונטרסט, דווקא משרת את התוכן היטב ומוציא ממנו תמונה תלת מימדית מלאת פרטים. 

A:

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

B:

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

C:

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

זה EOTF של HDR ST.2084 

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

וזה ה-EOTF של HLG (שידורי HDR דרך יס למשל מתוכננים לעשות שימוש ב-HLG).

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

מבחינת אחידות – מדובר על מקרן עם אחד מהגרפים הטובים שראינו – מרבית המסך היה על אחידות של 85% ומעלה.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

אחידות הצבעים לאורך המסך פשוט מעולה. אין שום צורך במנגנון כיול כזה.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

ניתן לראות הפרדה מצויינת בין הצבעים בתחום הספקטרלי, מה שמצביע על יעילות גבוהה של המקרן.

DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC

 מבחינת Lag, המקרן נותן 156 מילישניות של Lag במצב עיבוד תמונה רגיל, אבל יורד ל-38 מילישניות במצב low latency שזה מצויין לגיימרים.

סיכום

האמת שהופתעתי לטובה, ביחס למקרנים האחרים בשוק ואפילו לדור הקודם של מקרני JVC, מדובר בקפיצת מדרגה בכמעט כל פרמטר. מדובר במקרן מליגה חדשה שמסמן אבן בוחן קשה במיוחד למעבר עבור כל החברות שמתחרות בשוק מקרני Mid ו-High end. התמונה קונטרסטית, תלת מימדית, חדה ואיכותית. מדובר במוצר בשל מאוד עם Value for money מצויין.

התלונות העיקריות שלי על המקרן הן ברמת העיצוב הפיזי של המכשיר והשלט שהיה נחמד אם היו מקבלים רענון. מבחינה טכנית הבעיה הכי "קשה" של המקרן היא החוסר של מצב HDR עם צמצם דינמי, דבר ש-JVC היתה יכולה לפתור אם היתה חושבת שהוא מהותי. הרגשתי סוג של "מריחת אור" (ככל הנראה החזרי אור) קלה כאשר אובייקטים לבנים מאוד היו על רקע שחור. מעבר לזה, המקרן הזה פשוט תענוג של דבר.

המודלים:

  • X9500 בעוצמת אור 2000lm (מגיע בשחור בלבד), כולל ISF, THX, קונטרסט 1:160,000, כיסוי עדשה חשמלי
  • X7500 בעוצמת אור 1900lm (מגיע בשחור או בלבן), כולל THX, ISF, קונטרסט 130,000:1, כיסוי עדשה חשמלי
  • X5500 בעוצמת אור 1800lm (מגיע בשחור או בלבן) קונטרסט 40,000:1 ללא כיסוי עדשה

מחירים (כולל מע״מ):

במהלך מרץ המקרנים מגיעים עם מתנה: שני זוגות משקפיים ואמיטר תלת מימד) 

  • X5500 במחיר 28,900 ש"ח (מחיר מבצע לאפריל – 27,500 ש"ח)
  • X7500 במחיר 43,900 ש"ח
  • X9500 במחיר 52,900 ש"ח

יבואן: אפריל טקליין

לדיון בנושא: DLA-X5500 מקרן 4K HDR של JVC


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.


1