GOOGLE TV – האם גוגל המציאה את העתיד של הטלויזיה?

הכנס השנתי של גוגל - GOOGLE I/O כלל הפתעה שכולם ידעו עליה מראש - גוגל נכנסת לטלויזיה...

הקדמה


אריק שמידט, מנכ"ל גוגל (מקור: רוייטרס)

בהכרזה הסודית הכי לא שמורה בעולם, הכריז אתמול אריק שמידט, מנכ"ל גוגל בכנס ה-I/O השנתי שלה, על  כניסתה של החברה לתחום הטלויזיה עם GOOGLE TV.

 

ההכרזה, שנעשתה עם שותפים חזקים ביותר – לוג´יטק בתחום התוספים (שלט, מקלדת, מצלמה), סוני (טלויזיות), אדובי (פלאש), אינטל (החומרה), DISH (שותף בתחום הכבלים/לויין), ו-BEST BUY (הפצה) מדגישים את הרצינות של החברה בכניסה לתחום החדש.

את העובדה שגוגל פוזלת לתחום הטלויזיה אנחנו כבר יודעים זמן רב, אך ראינו חברות גדולות כמו אפל ומיקרוסופט – שתיהן ניסו להיכנס לתחום המחשב בסלון ברמות שונות. מיקרוסופט קידמה את רעיון ה-HTPC עם מדיה סנטר, פרוייקט שהיא מריצה כבר מאז WINDOWS XP. אפל ניסתה עם קונספט פשוט יותר וריכוזי עם APPLE TV. שתיהן נכשלו כשלון חרוץ (לצערינו) בקהל הרחב ה-MAINSTREAM (אם כי יש משתמשים רבים שאוהבים את המוצרים הללו, כולל קהל האתר הזה).

האם גוגל תצליח היכן שמיקרוסופט ואפל נכשלו?

 

נתחיל מזה שהקונסטפט של מיקרוסופט היה לתת את הכל על המחשב מתוך רעיון שבו אם הם מרכזים את הסלון סביב מחשב מבוסס WINDOWS, אפשר יהיה לעשות את כל מה שאנחנו רוצים שם. הכישלון של מיקרוסופט היה שזה עדיין היה מחשב מבוסס WINDOWS ולכן יקר, רגיש מאוד לשינויים ועדכוני תוכנה, ומסובך מדי לבנות או להשתמש על ידי הלקוח הפשוט.

במקרה של אפל, הגישה הריכוזית היתה מרכז העניינים. עדיין היה צריך בעצם מחשב בשביל לרכוש את התוכניות. המכשיר היה פשוט ונוח לשימוש אבל כבר מיושן במובנים רבים והמודל העסקי (לרכוש הכל דרך itunes) בהחלט לא נראה כמו איזה יתרון בולט אלא כמודל יקר לצפיה כאמצעי עיקרי.

גוגל כבר  הכריזה מזמן שהתחום של טלויזיה ופרסום בטלויזיה (שזה מודל שונה לחלוטין מאפל ומיקרוסופט!) מעניינים אותה מאוד. ההשקעה העצומה ביוטיוב, אתר שלא מצליח כלכלית, אך מאוד מצליח למשוך את הקהל, מראה שההשקעה הזו היא לטווח ארוך. יוטיוב מצליח להגיע לחדירה מדהימה של 15 דקות צפיה ממוצעת ביום – זה מדהים מכיוון שמדובר באחוז חדירה עולמי מטורף. מצד שני, מרבית האנשים צופים בכמה שעות של טלויזיה ביום – הרבה מאוד כסף הולך לפרסום בתחום הזה וגוגל רוצה פיסה גדולה יותר מהעוגה. מייסד יוטיוב כבר הכריז שהוא מתכוון להפוך את יוטיוב למקור הוידאו העיקרי של דור הצעירים (GENERATION DOWNLOAD). המטרה: מספר שעות ביום של צפיה ממוצעת.

לצורך זה גוגל היתה צריכה להפוך את הטלויזיה למסך משמעותי עבורה. כמו אפל ומיקרוסופט, גם גוגל מאמינה בחזון ה-3 המסכים והענן (נייד, טלויזיה, מחשב + האינטרנט כמקור העיקרי של כח מחשוב) ו-GOOGLE TV בעצם מהווה את הכניסה של גוגל לעולם התוכן הטלויזיוני.

אז מה יהיה לנו שם?

 

לא לגמרי ברורה התפיסה מאחורי המכשיר (סוני כבר הכריזה שזה יהיה מובנה במסכים החדשים שלה). אין ספק שמדובר בקפיצה משמעותית מעל מה שיאהו עשתה בשנתיים האחרונות – הוספת וויג´טים פרימטיביים של צ´אט, פייסבוק, מזג אוויר ועדכון חדשות ב-RSS למסכים הגדולים. כאן מדובר בכניסה לעולם האינטרנט ובענק.

נתחיל מזה שהמכשיר הראשון יהיה מבוסס על ATOM על גבי מע´ הפעלה ANDROID. שימוש בפלאש (10.1 שאמור להיכנס בקרוב מאוד ל-ANDROID רשמית) בעצם פותח את הפלטפורמה הזו לצפיה כמעט בכל מקור וידאו אינטראקטיבי שקיים כיום. המקור העיקרי שגוגל מעוניינת לקדם הוא כמובן YOUTUBE, אבל מכיוון שמדובר במערכת פתוחה, ניתן יהיה להריץ חיפושים ולנגן כל תוכן שיאפשר זאת.

כלומר, אם יש תוכן כלשהו ברשת, בפורמט שמתיר לגוגל לנגנו, ניתן יהיה לחפש אותו ולנגן אותו מהמכשיר הזה. ככל הנראה יהיה למכשיר אפשרות לפענח לפחות 720P H264 (התוכן HD היחיד שרשמית נתמך על ידי YOUTUBE). 

המכשיר, לפי התיאור המאוד לא ברור שלו, יתחבר גם לחיבור הכבלים, מה שככל הנראה יאפשר לגוגל לספק את ה-EPG באופן שיאפשר חיפוש חכם יותר של תכנים. על ידי השתלטות על ה-EPG (שלטענת גוגל קשה מאוד לעשות בו שימוש כיום בגלל מחסור במנגנוני חיפוש חכמים דיים) בעצם היא מחזיקה את האצבע על השלטר של הטלויזיה. ברור שבהתחלה היא תפנה את הלקוחות לספק הכבלים והלויין שלהם כך שהם יוכלו לסמן להקליט או לצפות תכנים מה-DVR או הממיר שיש להם בבית, אבל העובדה שהם בעצם שולטים במקור שבו אנשים צופים תאפשר לה מהר מאוד להפנות אותנו לערוץ יעודי משלה בכדי שנראה FLASH FORWARD למשל מיוטיוב HD (עם פרסומות של גוגל) במקום בערוץ המקומי שבו הוא משודר.


טלפונים חכמים ישמשו כשלט למכשיר

מי לא היה בהכרזה?

 

מעניין היה לראות מי דווקא לא עמד לצד גוגל בהכרזה – לא ראינו אף חברת תוכן שהיינו מניחים שהם השותפים הטבעיים של גוגל במהלך שכזה. לא ראינו אף רשת, חברת כבלים, חברת תוכן או אף אחד אחר מהסגנון הזה. ללא תמיכה של חברות תוכן, כל המהלך הזה יתפרק בגלל עלויות וחסימות.

בפרסומים לא רשמיים מדובר על הסכמים ראשוניים (אך חלקיים בלבד) עם CBS, FOX, NBC ורשתות כבלים פשוטות.

שתי החברות שמעניין במיוחד לראות את התגובות שלהן יהיו NETFLIX (ספק התוכן פרמיום בתשלום דרך האינטרנט הגדולה ביותר בעולם כיום)  ו-HULU (ספק התוכן החינמי האיכותית ביותר כיום). HULU מרכזת תכנים ממספר רשתות וחברות, כאשר היא חתומה על חוזים מאוד קשים לגבי איפה ואיך ניתן לצפות בתכנים שלה. HULU מונעת בעצם מכל דבר שעלול לגרום לתוכן לזלוג לסלון, ואיימה (וגם חסמה) את BOXEE למשל מלהציג את התוכן שלה בסלון. כאשר מדובר במכשיר שבעצם כולל מימוש מלא של CHROME OS עם FLASH, יהיה מאוד קשה כמובן ל-HULU ו-NETFLIX להמנע מתמיכה ב-GOOGLE TV, פשוט מכיוון שיתכן שהן פשוט לא יוכלו לדעת שמדובר בפלטפורמה כזו.

כך נעשה בעצם בפועל כיום עם BOXEE. הסיבה שהחברות הללו משחקות יפה עם BOXEE זה מכיוון ש-BOXEE נראה להם כמו מחשב רגיל לכל דבר. עם זאת, כשמדובר בחברה קטנה ומחתרתית כמו BOXEE, הם לא ממש מתרגשים. כשמדובר בשחקן משמעותי בתחום כמו גוגל, כאן יש חשש גדול. להערכתי אם גוגל תאפשר הרצה של תכנים מהסוג הזה ללא רשות או הסכם, החברות פשוט יתבעו את גוגל על כך שהיא מאפשרת ניגון של התכנים שלהם במקומות ובדרך שסותרים את הסכם המשתמש שלהם ומונעת מהן לדעת אם הן מתנגנות על מסך גדול או על מסך מחשב.

תביעה כזו כנגד BOXEE תראה כמו החברות הגדולות מנסות להפיל את השחקן התמים והקטן – מה שיגרום להן מכה תדמיתית קשה. תביעה כנגד גוגל הגדול על ניצול התוכן שלהן לייצירת הון על גבן, בהחלט עלול להתקבל באופן חיובי אצל הקהל הרחב. האמת היא שמעניין ומפתיע אותי אישית שגוגל פשוט לא רכשה את BOXEE, אשר הצליחה לא רק לרתק אותנו מבחינת תפיסת העולם שלהם (שהיא מאוד פתוחה וחכמה כמו גוגל) וגם מחזיקה "MIND SHARE" גבוה במיוחד באתרים ובגופים שמבקרים טכנולוגיה. גוגל – פספסתם כאן ובגדול. 

האם המכשיר יהיה שימושי?

לפי הדרך שגוגל הציגה את המערכת, הגירסא הראשונה בעצם תתחרה במזרימדיות וב-BOXEE BOX. כלומר, תאפשר לנו לצפות ב-YOUTUBE ותכנים חופשיים (ככל הנראה גם למשוך תכנים מהרשת המקומית שלנו), להריץ אפליקציות של אנדרואיד (משחקים פשוטים, פייסבוק, טוויטר וכו´). המכשיר כולל מעבד CE4100 ATOM של אינטל ויכלול תמיכה טבעית ב-DISH NETWORKS (רשת לויין) אך גרסאות שונות יותאמו לכבלים ורשתות אחרות ברחבי ארה"ב. לוג´טק תספק מצלמה, מקלדת ושלט חכם למערכת.


 

התפיסה של גוגל, לפחות לפי הוידאו שהיא מציגה, מתעלמת לחלוטין מהיכולות של TIVO והמהפכה שהחברה עשתה, במובן של איך ניתן לצרוך תוכן בזמנך החופשי ובדרך פשוטה. ההתעלמות הזו ברורה ובוטה ומפספסת את העובדה שמרבית השוק בארה"ב כיום דווקא בהחלט קובע את הלו"ז שלו לגבי צפיה בטלויזיה.

המהפכה תגיע כאשר בעצם גוגל תצליח לאפשר לנו לצפות בכל התוכן שאנחנו צופים בו בתשלום, בחינם (תוך כדי צפיה בפרסומות גוגול). נכון לכרגע, אני לא רואה את זה קורה.

המכשירים מהדור הראשון לדעתי יהיו לא יותר מאשר הרחבה של CONNECTED TV, כלמר מה שכבר קיים במסכים של כמעט כל היצרנים הגדולים – אפשרות לצפות ביוטיוב, לזפזפ בין אתרים באינטרנט ועוד. האמת שעבורי זה ממש לא מהפכה, אני משתדל להרחיק את דפדפן האינטרנט מהמסך הראשי שלי והדפדפן העיקרי שלי כשאני מול הטלויזיה זה האייפד או האייפון שלי. אין לי רצון לקרוא חדשות מהמסך הגדול או לעשות TWITTER או לראות מה החברים שלי עושים בפייסבוק כשאני צופה בתוכנית כלשהי.

לכן, המבחן האמיתי הוא לא באפליקציות, בדפדפן או ביוטיוב, אלא האם גוגל תצליח להביא תוכן אמיתי למסך הגדול.

האם זה יצליח?

ההימור שלי הוא שלפחות בשלב הראשון חד משמעית לא. גוגל תצליח יפה היכן שאפל נכשלה – הוא ללא ספק תצליח לגייס עוד ספקי חומרה ותשפר את התוכנה ללא הכר. כך זה עובד גם בעולם הסלולר שבה תוך זמן קצר היא קצרה הצלחה רבה בנתח השוק (אם כי לא ברווח כלכלי).

בשביל להצליח בתחום הטלויזיה על גוגל לשבור לא מעט סטיגמות ולפרוץ דרך חדשה. תחום הטלויזיה והתוכן מאובן עם הסכמי הפצה מקומיים ומסובכים מזה עשרות שנים. יקח לא מעט שנים להתיר את הסבך הזה, והאמת היא שללא פוש רציני או איום גדול על האולפנים והרשתות – אין להן שום סיבה לאפשר לגוגל להשתלט להם על הרווחים מהפרסומות. הדרך היחידה שזה יכול לעבוד היא אם גוגל תתחיל לייצר תוכן (יש איזה אולפן או רשת טלויזיה למכירה?!) או אם היא תפתח את הדלת לחברות עצמן להשתמש בכלים שלה בשביל לשדר ישירות לצרכן הסופי ולהרוויח ממנו

כלומר, מה שגוגל בעצם הולכים לעשות (הגעתי למסקנה זו על ידי דידוקציה פשוטה)  זה לפתוח פלטפורמה חדשה שתרוץ בכמעט כל מקום (סלולר, מחשב והמסך "הגדול") שבה כל גוף שרוצה לשדר יוכל לעשות זאת ללא צורך בפיתוח פלטפורמה יקרה. על גבי התשתית הזו גורמים כמו רשתות טלויזיה, ערוצים שונים או אפילו רשתות של כמה ערוצים יוכלו בעצם לשדר, להשתמש בפרסומות שלהן (או להתחלק ברווחים עם גוגל שתספק להם את הפרסומות) או ליצור מנויים, כאשר הם לא צריכים לדאוג לתשתית, תמיכה טכנית או פתרונות טכנולוגיים. אני מעריך שלא מעט ערוצים מקומיים יקפצו על ההזדמנות, בדומה לערוצי הרדיו של SHOUTCAST – תשתית זולה עד חינמית, אבל גם רווח מאוד קטן על התוכן עצמו.

 

האם HULU עצמם ירצו להשתמש בפלטפורמה הזו? קשה לי להאמין. מדובר בפלטפורמה שמרנית במיוחד שמתקשה להבין כיצד לתרגם את ההצלחה שלה לכסף ו-GOOGLE TV מהווה תחרות לכל דבר ל-HULU. גופים שונים כמו VIACOM עם COMEDY CENTRAL משכו את התוכן שלהם מ-HULU מכיוון שהם הבינו שהם יכולים לעשות מהתוכן שלהם הרבה יותר כסף על ידי פרסומו באתר שלהם עצמם… HULU קשורה עם הסכמים כובלים מאוד ומתקשה להעביר את התכנים שלה לפלטפורמות סלולריות, שלא לדבר על פלטפורמות כגון טלויזיה… גופי תקשורת רבים שפנו ל-HULU לתגובה בעקבות המהלך קיבלו בתגובה שקט תעשייתי…

גם ל-NETFLIX תהיה בעיה לא קלה כאן, שימוש בפלטפורמות פתוחות לחלוטין כמו ANDROID מסוכנות למערכות שלה ועלולות לחשוף את המודל שלהם לפריצות. עד כה, גם NETFLIX, שהינה בחוד החנית הטכנולוגיות כיום בטלויזיה, התקשתה לעשות את המעבר למחשב ולסלולר (אם כי היא מתקדמת בהרבה מ-HULU ומפיצה כיום את התכנים שלה למשל גם באייפון וגם בכל שלושת פלטפורמות המשחקים המובילות).

נכון לכרגע, השירות של גוגל מכוון לארה"ב, כך שאפילו בקנדה השכנה לא יוכלו להשתמש בפלטפורמה הזו. עם כל הכבוד לארה"ב, פלטפורמות כמו HULU מתקשות לגדול כשהשוק שלהם הוא 300 מיליון אמריקאים, בעוד שמיליארדים יושבים בצד ואינם יכולים לקבל את השירות.

תוכן מקומי ופורמטים?

 

בכל מקרה, די ברור שכל תוכן שגוגל תצליח לגייס יהיו עדיין כבולים באותם הסכמים ארכאיים, מה שימנע שימוש למרבית העולם בתכנים שימושיים או משמעותיים. כלומר, כישראלים, אנחנו צריכים להתכונן לקבל את ההודעה "תוכן זה לא ניתן לצפיה באיזור הגיאוגרפי שבו אתה נמצא".

לכן, השאלה המשמעותית ביותר שיש לשאול היא האם גוגל תתמוך בפורמטים שימושיים לנו והאם הם יכולים לנגן תכנים מהרשת המקומית שלנו. לשאלה הזו יש לי תשובה פשוטה: לא. המכשיר מראש אינו מיועד להיות תחליף למזרימדיה. גוגל לא מעוניינת בתוכן המקומי שלכם, אלא רוצה לתת לכם בדיוק את מה שהיא נותנת ברשת – מנגנון חיפוש טוב לתוכן חינמי (ואולי לא חינמי) בעיקר בארה"ב ורק אח"כ בשאר העולם.

המעבד החלש שנבחר למכשיר הראשון, עלול לפגום ביכולות של המכשיר לפענח כראוי פורמטים איכותיים ב-1080P. סביר להניח שהפלטפורמה הפתוחה והזולה, עם זאת, תאפשר למכשיר להריץ מערכות כמו BOXEE, MYTH ודומיהם – מה שאומר שניתן יהיה להסב את המכשיר למזרימדיה בינוני פלוס. האם זה שווה? סביר להניח שהמחיר יהיה דומה למזרימדיות קיימות, כך שבמובן הזה אין לנו לצפות לגדולות ונצורות.

בין היתר, גוגל הולכת להשקיע בפורמט WebM, פורמט וידאו חדש שגוגל מקווה שתאפשר מעבר לפורמט חופשי של וידאו באינטרנט, ללא תמלוגים (בניגוד ל-H264). לפי הערכות בשוק (כולל של אפל), פורמט זה אינו שונה דיו מ-H264 בכדי לאפשר שימוש חופשי אמיתי בו ללא תמלוגים. לטענת המבקרים של הפורמט, מדובר על ווריאציה פשוטה על MKV (הלא הוא MATROSKA CONTAINER) עם CODEC שהוא פשוט H264 עם כמה שיפורים קטנים. לפי אותם מבקרים, פורמט זה לא יתפוס מכיוון ששימוש מסחרי בו יגרור ללא ספק תביעות קשות מבעלי זכויות הפטנטים של H264. עם זאת, גוגל נחושה לדחוף את הפורמט הזה, מה שעלול לגרום לעליה בשימוש בו בשנים הקרובות.

אני אישית מתקשה לראות כיצד הפורמט הזה מתחרה בכבוד אל מול H264 או MKV כקונטיינר וקודק מובילים ברשת.

סיכום

 

אין ספק שמדובר ביריית פתיחה משמעותית וכניסה של גוף חזק מאוד לתחום הטלויזיה. אין לי גם ספק שהפרופיל של טלויזיה אינטרנטית קיבל זריקת עידוד משמעותית במהלך הזה. לדעתי ידרשו כשנתיים בשביל שגוגל תבנה אסטרטגיה ברורה לכניסה משמעותית לתחום הטלויזיה. לא מספיק רק פלטפורמת חומרה או תוכנה משמעותיים – המהפכה תגיע רק כאשר בעלי התוכן יבינו את הערך המוסף של שידור תכנים ברשת ויפתחו אותה לכל העולם (לא רק בארה"ב).

אני מאמין גדול במעבר של הטלויזיה לרשת. אני מאמין שכאשר הגופים הגדולים להפקת התוכן ימצאו דרך להרוויח כמה סנטים על כל צופה הם ירצו לשדר את התכנים שלהם ישירות אלינו על פני שידור דרך גופי ביניים והסכמים כובלים. ברור לי לחלוטין שניתן לשדר תוכנית טלויזיה מיינסטרימית דרך האינטרנט ושהאולפן שמפיק אותה יכול להרוויח יותר כסף בשידור ישיר לכל העלם לכל מי שרוצה, המודל העסקי לעשות זאת הוא רק עניין של זמן.

 

כפי שאני אומר כבר מספר שנים, ימי המודל העסקי של מתווכי הביניים ספורים. האולפנים עדיין לא מבינים זאת, אבל הם יכולים להרוויח הרבה יותר כסף מפרסום ישיר (במנוי או במודל פרסומי) בשידור ישיר ללקוחות. האם GOOGLE TV זו הפלטפורמה שתעשה את פריצת הדרך הזו? לדעתי לא באופן שהיא כרגע הוכרזה. דרושים לה מודלים עסקיים ברורים לגורמים המשדרים, דרושים לגוגל הסכמי תוכן חזקים ויכולת להפיץ את הפלטפורמה באופן מאובטח ונרחב. לשם כך, הגופים שמפיקים את התוכן חיייבים לסמוך על גוגל בעיניים עצומות, כפי שהן סומכות על אפל ומיקרוסופט (שכאמור נכשלו במאמציהן לעשות פעולות דומות). אמון כזה לא קיים כרגע, ולדעתי חברות ההפקה והאולפנים הגודלים חוששים שגוגל מחפשת מודל עסקי שמטרתו להעביר את המשקל הכלכלי אליה במקום אליהן. יש הרבה מאוד פוליטיקה שגוגל צריכה לעשות לפני שהמודל שלה יכול לעבוד. גוגל היא תמיד היתה חברה מאוד סוליסטית וחלשה בפוליטיקה שכזו.

אין ספק שנעשה צעד גדול מאוד לכיוון הנכון, אבל ללא שינויים מהותיים בדרך המחשבה של גוגל ובאסטרטגיה העסקית שלה, אני מתקשה לראות את זה כטלויזית העתיד.

 לתגובות על GOOGLE TV, לחצו כאן.



1