מסך LED טושיבה תלת מימדי REGZA 40WL768

דוגמאות ראשונות של מסכי תלת מימד של טושיבה נוחתות בארץ.עפר לאור חוזר עם רשמים

הקדמה

באירוע חגיגי לפני כחצי שנה, השיקה ניופאן את קו המסכים החדש של טושיבה, כולל המסך Cell TV שחיכינו לו כל כך הרבה זמן. עם זאת, מה שהיה חסר היו מסכי תלת מימד אשר טושיבה עכשיו מזרימה לישראל לראשונה. עבורינו זו היתה המתנה מורטת עצבים, ביחוד לאור כמה הברקות חזקות במיוחד בתערוכת IFA שנערכה בברלין בספטמבר.

בתערוכה הציגה טושיבה הצגת יכולות חזקה במיוחד, אך חלק גדול מיכולות אלה רק יושקו במוצרים רשמיים בינואר (משמע, נוכל לראותם כאן בסביבות יוני לכל המוקדם).

 

מסך ה-LED LCD התלת מימדי של טושיבה, ה-40WL768 לא כולל עדיין כל היכולות של טושיבה, שכן מסך זה אינו ספינת דגל עבור החברה, אלא יותר סנונית ראשונה שמבשרת את בוא הסדרות הבאות… מדובר במסך עם עיצוב די סטנדרטי ושמרני – דקיק למדי, אך סולידי. הוא עשוי מקשת זכוכית אחידה, דבר שהופך לסוג של תו תקן עבור מרבית החברות, עם איזור שאם נוגעים בו נדלקות בו מספר של כפתורי טאץ' חבויים – בהחלט נחמד אך דורש מהצופה לדעת היכן לגעת.

 

את עיצוב המסך התלת מימדי הזה שובר בסיס בסגנון אלומיניום מוברש שחור, שבבסיסו יש רגל ריבועית מכרום, וסוג של עיגול אשר הרגל מתלבשת לתוכו. המשחק העיצובי כאן הוא במשחקי החזרי אור – מכמעט כל זוית, הבסיס משמש סוג של מראה סימטרית אשר בדומה לתרגיל של קוסם, גורם לטעות אופטית שגורמת כאילו לרגל עצמה להעלם… האפקט משונה, אך יפה ומוסיף טאץ' אלגנטיות למוצר. העיצוב הוא מבית ג'ייקוב ג'נסן, שאחראים על עיצובים של חברות כגון B&O!

 

המסך כאמור עשוי מקשה אחת של זכוכית, אשר כפי שאנחנו כבר יודעים, מוסיף החזרי אור משמעותיים למוצרים שלוקחים צעד שכזה. טושיבה הוסיפה שכבה להפחתת החזרי האור, אך לא ברמה הגבוהה ביותר שקיימת כיום במניעת החזרים.

 

משמעות הדבר היא שהמסך מפחית החזרים, אך בחדר מואר יהיו החזרי אור די משמעותיים. כלומר, זהו מסך לחדרים חשוכים יותר ולא לחדרים מלאי מקורות אור. יתרון אחד הוא שבמסכים בגודל 40", קל יותר להזיז את המסך ולהסיט אותו בזוית קלה אם יש החזר אור מטריד במיוחד מחלון. זה לא פריבילגיה שיש במסכים גדולים יותר (46" ומעלה) ששם החזרי אור כאלה בוודאי מטרידים יותר.

 

בחלקו האחורי של המסך חבוי לו בפינה, השיטה הפופולרית כיום, שני פאנלים של חיבורים למסך. טושיבה פעלה בחוכמה ולא טרחה לעבות את הפאנלים רק בשביל החיבורים האנלוגים. אותם חיבורים מקבלים מחברים יעודיים ודקיקים יותר אשר מאפשרים לה לקבל חיבורי קומפוננט, SCART וקומפוזיט ללא פשרות על עובי המסך. המסך כולל שני חיבורי USB, ארבעה חיבורי HDMI, חיבורי אודיו, SCART, קומפוננט, רשת, RF ואף מקלט DVBS מובנה למי שרוצה להתחבר לצלחת לויין.

 

בתחתית המסך יש חרכים שדרכם בוקע הצליל של המסך. עוצמת הצליל אינה עוצמתית יותר מדי, אבל צריך לזכור שזה מסך 40" ומגבלות עובי המסך בהחלט נותנות כאן את אותותיהן, בעיקר בצלילי הבאס שחסרים כאן. למי שמתכנן שימוש קולנוע ביתי, מומלץ שידוך של סאב ורמקולים למסך. עבור מי שזה משמש לו מקלט טלויזיה, לחדשות וכו', הסאונד מכובד בהחלט ואין צורך להוסיף דבר.

 

כמו במסכים אחרים, רצוי לחבר את המסך מראש לכל החיבורים המתאימים טרם הדלקתו לראשונה. בעת ההדלקה הוא שואל מספר שאלות ומקנפג את המסך כולל מיפוי תחנות טלויזיה וכו'. לכן חשוב היה לחברו לאנטנת DVBT טובה כבר בשלב זה. 

המסך שואל מספר שאלות די בסיסיות, הוא אינו מכייל או בודק חיבור רשת. לכן, כדאי לנצל את ההזדמנות ולשדרג לו את התוכנה דרך התפריטים. הורדת התוכנה לוקחת מספר דקות וכל הפרוצדורה פשוטה למדי.

הממשק והשלט

 

תפיסתית, טושיבה לא התרחקה מדי ממה שהיא עשתה בעבר. אין כאן שינויים דרמטים – ממשק המשתמש פשוט למדי לכל מי שמתעסק עם טלויזיות ומי שמסתדר עם כל מסך אחר ימצא בקלות את דרכו כאן. אין כאן תפיסות ממשק חדשניות או משהו שעלול להרתיע טכנופובים (ע"ע ההורים שלנו יכולים להסתדר עם הממשק הזה).

עם זאת, מורגש טאץ' יוקרתיות משופר. טושיבה בהחלט במהלך שיפור כל הממשק הגרפי שלה, והדבר מורגש. הממשק חד כתער, מינימליסטי אך יפה בצבעיו ובממשק.

השלט פלסטי למדי, אך מתאים למיצוב המסך. הוא מוארך בצורתו, וארגונומי למדי עבורי. את הבדיקות שלי אני עורך בחשכה ולכן הפריע לי חוסר מוחלט של תאורה אחורית או תוספת פוספור כלשהי שהיתה נותנת לי אינדיקציה על מה אני לוחץ או איפה כל לחצן נמצא. אך בפועל, העיצוב של השלט אינטואיטבי מאוד וקל מאוד לזכור היכן כל פונקציה נמצאת על השלט. הלחצנים של השלט מאוד קליקביליים (כלומר, נותנים פידבק לחיצה ראוי) מה שהופך את השימוש בו לקל ונוח. 

כמו שלטים רבים לפניו, אין לו לחצנים יעודיים להדלקה, כיבוי או מעבר לכניסת HDMI ספציפית, והדבר מורגש ואכן חסר לי מאוד.

בחלקו התחתון יש סט של לחצנים לשליטה על מכשירים המחוברים דרך Regza link, חיבור HDMI-CEC אשר מאפשר שליטה דרך הטלויזיה לנגנים תואמים. לעיתים זה עובד עם כל נגן, אך במקרה הזה, זה יעודי אך ורק למכשירים אחרים עם Regza link (כלומר, נגני בלוריי של טושיבה).

איכות התמונה ומדידות

כיול ובדיקות

 

הדורות החדשים של מסכים מפתיעים אותי בכל פעם בקפיצת הדרך שהם עשו בכל הנוגע לכיול. טושיבה לא הוסיפה תפריטי ISF או THX, אך דה פקטו הוסיפה את כל היכולות שנחוצות על מנת לבצע כיולים כאלה. ניתן כעת לא רק לכייל לפי שתי נקודות (שזה נחמד, אך תהליך מתיש ורפטטיבי) אלא גם לפי 10 נקודות מה שיכול מאוד לעזור גם למי שיש לו ציוד וגם למי שנטול ציוד כיול. 

 

טושיבה גם הוסיפו ב-40WL768 אפשרות לכייל עם test pattern מובנה או חיצוני. בנוסף, הם גם הוסיפו test pattern מתוחכם למדי אשר כולל יכולות כיול רבות בעמוד אחד, כולל אפשרות זיהוי בעיות NR, Overscan, גוונים, קונטרסט, בהירות ועוד. לטעמי עדיף היה להפריד את הפונקציות השונות בכדי שלא יפריעו אחד לשני, אך זה בהחלט עדיף מהתעלמות טוטאלית מהנושא.

מיפוי גרף ה-CIE של צבעי היסוד של המסך הוא מעולה (הצבעים המשניים מעט דורשים שיפור), כולל טמפרטורת צבע מדוייקת למדי.

במצב הטבעי של המסך  במצב Hollywood 2, הגאמה של המסך משום מה אינה גבוהה דיה. באופן טבעי יש למסך S-Curve במקום גרף גאמה תקני, למרות שכובו כל הפונקציות שעלולות לגרום לתופעה. מדובר ב-S-curve לא חזק במיוחד, יתכן שהנמכת עוצמת הקונטרסט עלול לשפר מעט את המצב. עם זאת, הגאמה נמוכה (1.8) מה שנותן תמונה חלבית מדי.

הנמכת הגאמה משמעותית משפרת בהחלט את המצב ולכן אנו ממליצים לפעול כך גם בבית – פשוט להוריד את פרמטר הגאמה משמעותית (כמעט עד הסוף). במסכי LED יש ניגודיות גבוהה מאוד ולכן נחוץ גאמה גבוה בכדי לתת לתמונה נופך תלת מימדי.

מסך ה-LED התלת מימדי הזה מכוייל במרבית הנקודות, אך לקראת  IRE70, יש בריחה של האדום והכחול – כל אחד לכיוון הפוך, מה שגורם לעליה בטמפרטורת הצבע. ככל הנראה במצב כזה ראוי להשתמש בכיול 10 נקודות בכדי לתקן זאת.

 

במצב שבו התאורה האחורית פועלת בחוזקה אך הפאנל חוסם את האור (זה מצב נדיר יחסית, אך שימושי לבדיקת זליגת אור) ניתן לראות שהאחידות של המסך לוקה בחסר. במדידות של 100IRE הגעתי ל-90% (שזה מצויין) עם מספר מועט של נקודות שמגיעות לכ-83% (עדיין טוב). התופעה, עם זאת מטרידה ולא ממש ברור מהיכן היא מגיעה ומדוע היא משפיעה רק בעוצמות אור נמוכות. לרוב, בעיות מהסוג הזה גם משפיעות בעוצמות אור מלאות, אך לא במקרה הזה.

 

כמובן שזה מצב קיצוני ולא אופייני, אך מדי פעם ניתן לראות זאת במעבר בין תכנים שונים לחלקיק שניה.

המסך בהיר למדי, למרות שהוא משתמש בתאורת LED. במדידה הגבוהה ביותר הגעתי ל-370cd/m2, בהחלט ראוי לציון עבור מסך בגודל שכזה. עוצמת האור מתירה לו להיות מוצב גם בחדרים מוארים למדי, אך כדאי פשוט להקפיד שיהיה מופנה באופן כזה כך שחלון אחורי או צידי לא יוחזר ממנו לצופה.

יחס הניגוד ANSI של המסך נמדד בטיפה פחות מ-4000:1, מרשים למדי עבור מסך בגודל שכזה.

יחסי המסך של ה-40WL768 מציין בפירוש מצב Native rate (ללא שמות תמוהים וחסרי פשר), אך גם כולל יחסי מסך שונים אחרים אשר מאפשרים שימוש מלא במסך גם כאשר משתמשים בממיר MAX HD במצב 1080i קבוע.

זוהי החתימה הספקטרלית של המסך:

 

בבדיקת רזולוצית התנועה resolution+ המסך לא הצליח להגיע ל-1080P moving resolution lines


כיבוי resolution+ פתר את זה, ככל הנראה עדיין אין מסכים שמשמרים את מלוא הרזולוציה בשילוב עם FI

DTT

כמו מסכי LED LCD רבים אחרים לאחרונה, גם ה-40WL768 כולל מקלט DTT מובנה. אין לי אנטנת יאגי כפי שמומלצת על ידי הרשות השניה, אך אנטנה מוגברת רגילה פעלה כשורה ואיכות התמונה היתה מצויינת. המסך זיהה את הערוצים בקלות ונתן לי גם לוח שידורים וגם את מלוא היכולות של DTT.

למסך אין עברית, כך שיכולותיו מוגבלות במידת מה בשל עובדה זו. יש לקוות שניופאן, כמו יבואנים אחרים, ילחמו עם היצרן בנושא זה שכן הציפיה כיום היא של עברית מלאה, אם לא בממשק אז לפחות בלוח השידורים. כיום מה שמופיע זה ריבועים.

 

ניתן לסמן דברים כהקלטה, כאשר לצורך ההקלטה עצמה יש צורך במקלט נפרד כלשהו. למרות שזה נראה שהמסך יכול להקליט על גבי דיסק און קי, לא הצלחתי לבצע הקלטה שכזו. גם פונקציות כמו TIMESHIFT לא פועלת – כך שמי שזקוק לפונקציות שכאלה יזדקק עדיין לממיר DTT נפרד.

בתחום איכות התמונה, מסך 40WL768 בהחלט עושה עבודה מצויינת ואיכותית. תופעה אחת שהטרידה אותי היתה שלאחר זמן מה של צפיה היו מדי פעם בעיות של lipsync עם התוכן. התופעה החלה כמה דקות לאחר הצפיה והחמירה עם הזמן עד ל-LIPSYNC קבוע של כחצי שניה ואולי אף יותר!

 

בנוגע ליחסי המסך, ניתן להגדיר שתכני 4:3 יסודרו באופן אוטומטי, ואכן המסך עושה להם Stretch איכותי למדי. לא כזה שיגרום לכם למחלת ים.

SDTV

המסך מגיע עם כניסת SCART אחת אשר דורשת כבל חיבור בכדי להמנע מהמחבר 21 הפינים המסורבל והגדול. זהו פיתרון טוב, אך לרוע המזל כל יצרן כיום ממציא מחבר ייחודי לחיבור זה ויש לצפות או שיפטרו מהמחבר הזה לחלוטין או שיווצר מחבר סטנדרטי אלטרנטיבי.


שירת הברבור של הטלויזיה המסחרית

איכות התמונה של SDTV נמדדת הן בחדות התמונה והן ביכולות העיבוד של המסך. בשני קטגוריות אלה ה-40WL768 מצטיין. כשחושבים "הכי חד זה טושיבה", זה לא סתם – החברה השקיעה במהלך השנים במגנונים שונים אשר תפקידם היה לחדד את התמונה. לא תמיד זה הצליח ובחלק מהדורות הקודמים, עודף במנגנון החדות הזה פגם בחווית הצפיה והיה צורך להפחית בו. ב-40WL768 מצב Sharpness = 0 אינו באמת אפס אלא כולל רמה די משמעותית של עיבוד תמונה וחדות. עם זאת, המנגנון עצמו שופר משמעותית והוא אינו פוגם בחווית הצפיה כל כך. עם זאת, כדאי לשקול הפחתה של מצב ה-sharpness לחצי מכפי שהוא מגיע. (כלומר מצב 25% מכלל הסקאלה). 

 

המסך מגיע עם מנגנון resolution+ לעיבוד התמונה. מנגנון זה כולל גם יכולות 200HZ וגם השלמת פריימים (מנגנון FI). המנגנונים הללו משולבים זה בזה בכדי ליצור החלקת תנועה ושימור חדות ורזולוציה בעת התנועה. למרות שניתן רק בעצם לכבות ולהדליק אותם, כאן מדובר במנגנון עיבוד תמונה טוב דיו שאפילו אני לא הרגשתי את הצורך לכבותו בשום שלב. לאורך מרבית הבדיקות הוא נותר דלוק (דבר שהוא נדיר עד בלתי קיים עבורי). החלקת התנועה לא היתה מוגזמת, לא גרמה לעיוותים או תופעות לוואי כגון fuzzy noise = האוויר החם שסובב גופים חדים בעת תנועה, לא היה judder וכן המסך נמנע משבירת תנועה כאשר אובייקטים האיצו או האיטו על גבי המסך.

זהו בהחלט הישג משמעותי לטושיבה וצעד משמעותי קדימה בכל הנוגע לאיכות תמונה בכלל ולאיכות SDTV בפרט.

פיצ'ר אחד שמאוד מעניין (אם כי לא ספציפי ל-SDTV) הוא העובדה שניתן לשלוט עד כמה משפיע תאורת הסביבה על עוצמות האור של המסך. כלומר ממש ניתן לשלוט בעקומה בעוד שבד"כ ניתן רק להדליק או לכבות את הפיצ'ר הזה.

 

שידורי HDTV

 

בחיבור לממיר יס, השיפור שמנגנון resolution+ הוסיף היה משמעותי אף יותר. בשילוב עם מעט sharpness התמונה היתה חדה ונעימה מאוד למראה.

בעיות שאופייניות למסכי LCD, כגון מריחות, גמגומים, גרעיניות או צבעי עור פלסטים לא נצפו כלל. מנגנון החלקת התנועה עבד מעולה. זהו אינו מסך גדול במיוחד ולכן כדאי לציין שממרחק צפיה אופייני לא ניתן יהיה לראות את הפיקסלים – התמונה נראית חלקה ואופטימלית.

ממרחק של כמטר וחצי התמונה פשוט יוצאת מהכלל במסך ב-HDTV. סצינות מוארות בבלו נטלי נראה פשוט מצויין.

 

זה רק אני או שכוכבות דם אמיתי הן מוזרות ומטרידות?

 

פעולת ההחלקה FI עבדה כאן מעולה. גם כאן לא היו שום שרידים של תופעות אוויר חם או ארטיפקטים אחרים.


שידורי ספורט היו חדים ונעימים לצפיה עם רוויית צבעים מצויינת.


אפילו נסיך האופל נהנה מההופעה שלו על המסך

מדיה HDTV

התחלנו דווקא בבדיקת עיבוד התמונה במספר קטעים קשים למדי. עיבוד התמונה הצליח להתמודד עם תוכן רעב-ביטים ללא שבירה, מריחה או בעיות מיוחדות אחרות (בדיקת הסרט Cars).


לא רק שהתמונה לא נמרחה אלא שבמרחק סביר מהמסך לא ניתן היה לחוש שיש bit starvation בתוכן!

בקטע הפתיחה של אותו סרט ניתן לבחון את התמודדות התאורה האחורית של המסך עם תמונה בהירה על רקע שחור.

 

המסך בחר בעוצמת אור בהירה לטעמי (מה שגרם לרקע להיות בהיר מדי), אך בסופו של דבר לא היו תופעות חריגות כאן בניגוד למה שראינו במסכי תאורה אחורית היברידיים.

סצינות הלחימה ב-SW פרק שלישי היו מעולות, כולל קטעים בהירים על רקע כהה. זהו סרט עם הרבה מאוד תנועה קשה לעיבוד ולמרות זאת לא נראו שבירות של תנועה או מריחות של צלליות.

 

הסרט Sin City הוא קשה במיוחד למסכים עם תאורה מסגרתית שכן הקונטרסט המובנה שלו מקשה מאוד על עיבוד נאות. המעבר לגאמה מעט גבוה יותר עושה טוב מאוד לסרט הזה ולמרות שהמסך לא יורד לשחורים העמוקים ביותר, הקונטרסט הנתפס מוציא את הסרט נהדר.


גולדי (שווה) הון

 

בממזרים חסרי כבוד הצבעים היו רוויים והחדות היתה במיטבה. זה באמת סרט שכיף לצפות בו מתוך בלוריי.

 

הממזר הראשי…

 

באלמנט החמישי, הקטעים החשוכים עדיין הניבו המוני פרטים. המסך לא עבר את מבחן השערה (לשם כך נחוץ מסך גדול בהרבה).

למרות החדות של המסך, הוא היה סלחני (אולי אפילו מדי) לחטטיהם של המהנדסים שהיו אחראים להחייאתה של לילו בסצינת הבריחה.

 
לילו מבוהלת כתמיד

בסוף סצינת הבריחה, אני לרוב מביט על פניה של לילו ובוחן את הפרטים (בעיקר את המריחה של האבק על פניה) אך הפעם מה שדווקא תפס לי את העין היה השחזור המוצלח של תנועות הרכבים בעיר המודרנית – קטע שמרבית המסכים נכשלים בעיבוד שלו ב-FI. הרכבים נעים במהירות שונה לאורך הסצינה, מה שגורם לעיתים קרובות לגמגום כאשר הם הופכים לקטנים ומאיטים או כאשר הם מתקרבים למרכז התמונה. כאן התנועה היתה חלקה, עדות למנגנון FI חזק יותר מהממוצע.

ל-40WL768 היתה נטיה למנוע את התחושה של סצינות מזוייפות. לדוגמא סצינת הכירות המלכה עם הילד בפרק הראשון של נארניה לרוב מדגישה את התפאורה המלאכותית והאיפור הכבד. למרות הרזולוציה הגבוהה ושחזור מוצלח של הגוונים בשיער הילד לא היתה לי תחושה של סצינה מזוייפת ולא חשתי באיפור הכבד (והמכביד) על פניה של השחקנית טילדה סוונסון (המלכה).


סצינת המערה הרגישה לי בהירה מדי, אך צבעי העור של הילדים נותרו טבעיים למרות שבמקור הצילום כאן היה בינוני במקרה הטוב

אינטרנט ומדיה

YouTube

למרות שטושיבה מציגה כיוון חדש של מסך מחובר, ה-40WL768 בעצם מגיע עם שירות youtube בלבד. שירות זה מגיע בשני ווריאציות – גרסאת youtube XL (אחת משתי תפיסות עולם של יוטיוב לגבי איך האתר צריך להתממשק עם טלויזיות – הגישה השניה נקראת "youtube leanback" ואני מעדיף אותה פחות).


YouTube XL

הגישה ל-Youtube נעשית דרך כפתור הפעולות המהירות או דרך התפריט הראשי. ממשק YoutTube XL עבד לא רע, אם כי לא במהירות גבוהה במיוחד. החיפוש נעשה דרך מקלדת on screen בסיסית למדי. והממשק מאוד דפדפני למראה. איכות התמונה טובה והמסך מסוגל בעצם להציג אותו במסך מלא. 

מאחורי הקלעים מסתתר לו דפדפן HTML5 בשם NetFront שעובד לא רע על גבי המסך. 

 

הקטע המשונה הוא שניתן להגיע לתפריטים שלו ולעשות לא מעט דברים שם. ניתן אפילו לבקש cursor ולנווט כמו דפדפן רגיל לכל דבר.

מה שלא ניתן לעשות הוא לדפדף כי אין דרך להגיע לאיזור הכתובת של הדפדפן. חבל, זה נראה דווקא דבר די חביב. אחד הדברים שהייתי מצפה הוא שאפשר יהיה להגיע לעוד אתרים עם תכונות דומות ל-youtube XL. כרגע זה אפשרי רק בתאוריה.


לא ניתן היה להפעיל את YouTube 3D ביחד עם פונקציית תלת המימד של המסך

מבחינת איכות תמונה, YouTube עובד, כולל גם ב-HD. האתר השני שאמור היה כבר לעבוד היה נגן iBBC אך מתברר שמחוץ לאנגליה לא ניתן לראותו (ככל הנראה המגבלה היא מבוססת על כתובת IP). 

USB

למסך שני חיבורי USB, האחד מיועד לשרת חיבור WIFI במידה ואינכם מעוניינים בחיבור חוטי לרשת הביתית. החיבור השני משמש לדיסק און קי. משם ניתן לנגן מוזיקה, סרטים ותמונות. 


לא בכל התכנים ניתןהיה להעביר קדימה ואחורה – trickplay

בתחום הסרטים, נתמך בעצם רק פורמטי TS MPEG2 ו-DIVX (כולל ב-HD). איכות התמונה טובה, בחלק מהמקרים טובה מאוד. 

קצבי MKV שכיום נפוצים מאוד אינם נתמכים, כאשר בוחרים בהם מקבלים את ההודעה הבאה:

על עברית  אין מה לדבר, לא בתרגום ולא בשמות קבצים או בספריות כמובן. נקווה שהדבר יטופל בעתיד (ביחד עם השמשת פורמט MKV).


מוזיקה עובדת נהדר

DLNA

המסך תומך ב-DLNA 1.5, כלומר בסרטים, תמונות ומוזיקה. מבחינה טכנית, בדומה למסכים רבים אחרים, הפורמטים הנתמכים הם רק אלה שנתמכים חוקית ב-DLNA 1.5 (רמז: TS ו-MPEG2 פחות או יותר, אפילו DIVX לא נתמך ב-DLNA 1.5). 

זה הופך את היכולת הזו לשימושית בעיקר עבור תמונות ומוזיקה, אך לא ממש לסרטים ולא מהווה תחליף לנגן בלוריי או מזרימדיה.

כדאי לציין שגם עדכון תוכנה למסך ניתן לשדרג דרך הרשת, הדבר נוח וקל מאוד לכל אחד.

תלת מימד – 3D

תלת מימד


מפלצות וחייזרים בתלת מימד

ה-40WL768 הוא מסך טושיבה התלת מימדי הראשון שיוצא לנו לבדוק כאן באתר. מסך ה-LED LCD התלת מימדי הזה מגיע עם זוג משקפיים בודד של RealD, החברה שכיום היא הבולטת ביותר בטכנולוגיית תלת מימד לקולנוע (המתחרה הגדולה שלה היא דולבי). המשקפיים עצמם קלות למדי וכוללות אפון מתכוונן, אך האפון עצמו עשוי פלסטיק קשיח ולצערי לא הכי נוח לאחר צפיה של חצי שעה ומעלה.

המסך מגיע רק עם זוג משקפיים בודד, כך שרצוי לבחון כבר מראש רכישה של זוגות נוספות.

טכנולוגיית המשקפיים היא 120HZ לכל עין, כך שאין הבהוב או flicker כלשהו. התמונה חלקה ואין cross talk או בעיות אחרות. גם בעיות קליטה של המשקפיים לא נראו כלל, הודות לשני סטים של אמיטרים בני ארבעה לדים בכל צד של המסך (מוסתרים בתוך המסגרת בחלקו התחתון).

זוית המשקפיים הוא נוח מאוד ורק בזוית קיצונית מאוד (הטיית הראש ב-90 מעלות) המסך מחשיך – אך עדיין מונע זליגת אור מעין אחת למשניה.

ההבהוב של המשקפיים תואם את זה של המסך, כך שניתן להשתמש עדיין בהחלקת התנועה ללא אימפקט על איכות התמונה וללא זליגות או מריחות שעלולות להפריע לשלמות התמונה. בקיצור, כך צריך לעשות תלת מימד.

ה-40WL768 אינו מגיע עם מנגנון המרה 2D ל-3D. לשם כך יש להמתין ל-CellTV התלת מימדי שצפוי לנחות בישראל אי שם במהלך 2011.


גשם של פלאפל בתלת מימד

המשקפיים מטים באופן מורגש את התמונה ומכהים אותה. עם זאת, בשל שיטת ההבהוב של המסך, ההשפעה על עוצמות האור היא הפוכה מהצפוי. במקום להגביר את עוצמת האור בכדי לפצות על האיבוד שנוצר על גבי המשקפיים, עוצמת האור במצב תלת המימדי יורד לעיתים בכמעט 50%!! הסיבה לכך היא העובדה שהתאורה האחורית של המסך נכבית לחלוטין במעבר בין עין לעין, בכדי להפחית את ה-Cross talk. הבעיה שבמצב זה היא שצריך להגביר את עוצמת האור שה-LED מפיק, אך הדבר דורש טכנולוגית מתוחכמות והכנה שככל הנראה אינה מתאימה למסך בעלות ומיצוב כמו זה של ה-40WL768. התוצאה היא תמונה מעט חשוכה ביחס למה שהיינו מצפים, עם תאורת מקסימום שעומדת על כ-80-100 ניטים במקום כפול במצב מכוייל.

 

משולש ה-CIE כמעט ולא משתנה, אך בשל הגוון של המשקפיים, ניתן לראות שנקודת הלבן יורדת לכיוון הכחולים בכדי לכזז את הפילטר המעט ירקרק של המשקפיים.

תלת המימד של טושיבה מהנה מאוד, ועובד היטב עם נגנים של חברות שונות (נגן בלוריי תלת מימדי של טושיבה צפוי לנחות בקרוב מאוד בארץ).

מכייון שעדיין אין לי מספיק נסיון עם תכנים ספציפים (בכל מסך אני בוחן לרוב תוכן מעט שונה) קשה להשוות את האיכות של התמונה או התלת מימד בין החברות. נכון לכרגע, מעבר לבעיות שניתן לחוש בהקשר של cross talk (בעיקר), מריחה, נוחות המשקפיים ובעיות הזויתיות והצבעים שלהם, לא ממש התרשמתי שהעומק או אפקטים מתנהגים שונה בין מסך למסך.

סיכום

 

ה-40WL768 מביא עיצוב סולידי ודק למבחר של טושיבה, ובהחלט ראוי לשם טושיבה. המסך חד, כולל מעבד תמונה חזק במיוחד, אשר כולל מנגנוני חידוד, כיול והחלקת תנועה מהטובים שנראו ברמות הללו. נקודות אלה מתבטאות באיכות תמונה מצויינת גם ב-SDTV אך במיוחד ב-HDTV.

נקודה חזקה נוספת היא כל נושא הטיפול בתלת מימד אשר עובד מצויין, ללא cross talk או הבהוב, אך המסך כולל רק זוג משקפיים אחד שזה בהחלט נקודה שדורשת טיפול.

הממשק של המסך נוח ופשוט למדי, אך מאפשר גישה לנקודות מתקדמות רבות.

 

נקודות החולשה של המסך הן ברפלקטיביות של המסך, אשר היתה צריכה לקבל שכבת הגנה נוספת ובהחלט עלולה להוות במידה והמסך מופנה כך שיחזיר אור מחלון או מרפסת כלשהי. האחידות של המסך, בייחוד בתנאי חושך מוחלטים עם מסך חשוך – לעיתים מציגים זליגת אור הרבה יותר משמעותית מכפי שנהוג במסכים בגודל שכזה. יתכן מאוד שזו תופעה ספציפית במכשיר הספציפי שנבדק (יתכן שבשל זעזועים במשלוח, פילטר ה-diffusion איבד מאחידותו – זה בהחלט דבר שראינו בעבר).

המסך כולל מקלט DTT, אך החוסר בעברית והבעיה החריפה של איבוד הסינכרון בין האודיו לוידאו בהחלט דורשים התייחסות וטיפול (כדאי לציין שטכנית ניתן לתקן נושאים אלה בעזרת עדכוני תוכנה עתידיים, אך לא ידוע אם טושיבה מתכוונת לטפל בנושאים אלה). כמו כן, לא ניתן להקליט או להקפיא את התוכן.

ציונים

  • איכות בנייה: 9
  • עיצוב: 8.5
  • HDTV איכות תמונה: 9
  • SDTV איכות תמונה: 8
  • תלת מימד: 8.5
  • שלט: 8
  • יכולות כיול:9.5
  • יחסי מסך: 8.5
  • חיבורים:9.5 (כל חיבור אפשרי תחת השמש)
  • ממשק: 8.5
  • פונקציות נוספות: 8 (תלת מימד, יו-טיוב, USB, רשת מקומית)
  • תאורה אחורית: 8 (זליגת אור חזקה מהצפוי, אחידות סבירה בהחלט, חסר תאורה מקומית)
  • שירותי רשת 7.5 (יוטיוב כבר לא מספיק…)
  • עברית: חסר בתרגום, בממשק ובלוח השידורים

תמיכה בפורמטים

  • חיבוריות HTPC: מצויין
  • תמיכה בהיי דפינישן של יס – yes HD: כן
  • תמיכה ב-HDMI 1.4: כן
  • תלת מימד 3D: כן
  • המרה אוטומטית 2D ל-3D: לא
  • תמיכה ב-DTT: כן, אך ללא עברית בלוח השידורים!
  • תמיכה ביחסי מסך ב-1080i:כן (כולל NLS)
  • תאורה אחורית : מסגרתית – EDGE

מחיר מומלץ לצרכן:

  • 40WL768 יעלה 14,990 ש"ח
  • 46WL768 יעלה 17,990 ש"ח
  • 55WL768 יעלה 23,900 ש"ח

החברה תשווק בקרוב חבילות משולבות קיט עם שני זוגות משקפיים, נגן בלוריי ומספר כותרי סרטי תלת מימד בבלוריי.

להמשך דיון על מסך LED LCD 3D – Toshiba REGZA 40WL768

תודה לניופאן, יבואנית טושיבה על על השאלת המסך לצורך הבדיקה
תודה לפיוצ'ר AV על השאלת נגן בלוריי לצורך הבדיקה


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.


1