הקדמה
חברת XpanD האירופאית היא אחת מחלוצות תחום תלת המימד. החברה עוסקת מזה זמן רב בייצור משקפיים ובשכלול טכנולוגיות תלת המימד והגיעה לתוצאות מרשימות. חברות רבות כיום נעזרות בה ובייצור שלה להפקת משקפי תלת המימד. החשיפה שלה לטכנולוגיות השונות איפשרה לחברה לייצר, עוד בסוף 2010 את משקפי תלת המימד האוניברסלים עליהן אתם קוראים.
אם כך, מדוע לקח לנו כל כך הרבה זמן לבחון אותן? התשובה אולי מפתיעה, אבל אנחנו בוחנים את המשקפיים הללו כבר מינואר בסיטואציות שונות ומשונות בכדי לבדוק אם הם באמת תואמים לכל המסכים של החברות השונות. כבר זמן רב, כל מסך שאנחנו נחשפים אליו מהיצרנים השונים, אשר כולל יכולות תלת מימד נבחן ביחד עם המשקפיים הללו.
מעט על המשקפיים
הרעיון של המשקף האוניברסלי הוא כפול – חוסר תלות של המשתמש ביצרן ספציפי, כך שניתן לעבור בין מסכים ללא מגבלה (לקחת איתך לבתים של אחרים) וכן ההשקעה במשקף שנשארת גם כאשר מחליפים מסך. עלות של משקף אקטיבי יכולה לנוע בין 50 דולר לבין 150 דולר לזוג ולכן זו השקעה שרצוי לשמר גם אם עוברים בין חברה א' לחברה ב' במסך.
המשקף עצמו בנוי די סטנדרטי, כלומר לא מעוצב וזהה למשקפיים של חברות רבות דוגמאת RealD, טושיבה, פיליפס ועוד. המבנה לא קל ומרגישים אותו היטב על גשר האף. המשקף אינו מתאים לילדים ומותאם בעיקר למבוגרים.
התאימות של המשקף היא עם מסכים רבים וכאמור בחנו אותו עם הדור הקודם של סמסונג, טושיבה (דור נוכחי), פיליפס (דור נוכחי), פנסוניק (כל הדורות), LG (דור קודם) ושארפ. בכל המקרים המשקף עבד, אם כי צריך היה לעיתים להמתין זמן ארוך עד לסנכרון. לחיצה ארוכה מכבה או מדליקה את המשקף, בעוד שלחיצות קצרות גורמות לו לנסות ולזהות את סוג המסך ולהחליף את שיטת הסנכרון. לעיתים זה מצליח מכה ראשונה ולעיתים דורש מעט "שכנוע". במקרה של מסכי פיליפס למשל, היה צורך לחזור על הפעולה מספר רב של פעמים עד שהמסך זוהה וזה עבד כשורה.
למשקפיים יש הטיה של צבע, אבל זה די תואם למשקפיים של טושיבה ופנסוניק. ההטיה היא לא גדולה ולכן בצפיה לא נראה השפעה מאוד דרמטית על צבעי המסך. הבעיה נוצרת כאשר במסכים מסויימים היתה הטיה הפוכה (בגלל ההנחה שמשתמשים במשקפיים מקוריים), אם כי בדורות הנוכחים של המסכים אנחנו כבר לא רואים את התופעות הללו.
תאימות וסיכום
כאמור, המשקפיים אקטיביים ועובדים עם IR בלבד. כאשר הן נוצרו, כל היצרנים היו עקביים מאוד – כולם בעצם השתמשו באותה טכנולוגיה, אך עם וריאציות שגרמו למשקפיים להפוך לכאלה שלא היו תואמים זה את זה.
כיום זה כבר לא המצב. שתי יצרניות גדולות מאוד שברו את הקונספט הזה – LG עברה למשקפיים זולים פסיביים וסמסונג עברה למשקפיים מבוססי RF שהם גם קלים, גם זולים וגם אמינים יותר מטכנולוגיית ה-IR. כמובן שבשני המקרים, משקפיים אוניברסליים לא יהיו תואמים לטכנולוגיה הזו.
הגרסא העדכנית ביותר של המשקפיים היא X103 והיא זמינה כיום עבור כל המסכים אשר עושים שימוש בתלת מימד אקטיבי מבוסס IR בלבד. ב-CES האחרון נחשפנו לאבות טיפוס של משקפיים מעוצבים יותר, צבעוניים, קלים יותר וגם במידות שונות כולל עבור ילדים.
האם כיום שווה להשקיע במשקפיים תלת מימדיות אוניברסליות? ככל הנראה שלא. ההשקעה תהיה בעיקר שווה למי שמתכוון להשתמש בהן כתחליף למשקפיים מקורים של אחת החברות הרגילות. החסכון כיום לא לגמרי ברור מכיוון שכל החברות כרגע לוקחות פרמיום גבוה מאוד על המשקפיים, מה שבהחלט לא יקרה בהמשך.
כיום החיסכון ברכישת משקפיים אוניברסלים עומד על 50-70 דולר לזוג משקפיים. כך שהחיסכון המשמעותי ביותר הוא למי שרוכש כיום מסך עם מספר רב של משקפיים לשימוש פעיל.
תודה לחברת XpanD על השאלת המוצר לצורך הכתבה
לדיון בנושא: משקפי תלת מימד האוניברסליים של XpanD
חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.