ראיון עם נציג סוני: ניכנס חזק בתחום המקרנים

 נציג סוני הגיע ארצה, ונתן ל-hometheater ראיון אקסקלוסיבי לגבי מקרנים, ישראל ולאן התעשיה הולכת.

ניקוס אלקסיאדיס, נציג תחום ה-professional של סוני, הוא בחור צעיר ונמרץ שחי ביוון ואחראי על מספר מדינות בנוסף לישראל: קפריסין, יוון והונגריה. את ישראל הוא מכיר היטב ומבקר כאן מדי כמה חודשים בכדי לקדם את התחום המקצועי – שמכסה הכל ממקרנים לבתי קולנוע, דרך מוצרים למשרדים, מוצרים רפואיים, security ועוד.

ראיון עם נציג סוני: ניכנס חזק בתחום המקרנים

אבל אנחנו נפגשנו איתו בכדי לדבר על מקרנים, ומאוד ספציפית הדגש החדש של סוני: 4K. 

סוני התחילה בטכנולוגיית SXRD לפני כ-15 שנה, ומאז חיזקה מאוד את התחום. ההימור שלה בתחום הזה התשלם ובאיזורים רבים מקרני הקולנוע הדיגיטליים הם של סוני. ביוון, ניקוס מגלה, סוני מחזיקה ביותר מ-80% מהשוק של מקרנים לבתי קולנוע, לאחר שלמעט רשת אחת קטנה, כל רשתות בתי הקולנוע החליפו את המקרנים למקרנים דיגיטליים של סוני.

הכניסה של סוני לתחום ה-4K מגיעה אחרי השקעה ענקית בתלת מימד. כיום, לפי ניקוס, אין השקעה יותר בתלת מימד. "זה רק עוד פיצ'ר. לקוחות פשוט לא מתעניינים בזה יותר ולכן גם אין לנו עניין לקדם 4K3D". סוני כחברה מתמקדת כעת ב-4K ובדרגות הגבוהות של המקרנים – כלומר יש תוכניות לייצר מוצרים יוקרתיים יותר אפילו מה-1100 (מקרן הדגל של סוני שעלותו עומדת על כ-25,000 דולר).

יש משמעויות עמוקות למהלך – סוני לא מתכוונת כנראה לשנות את מגוון המקרנים שלה בתחום ה-FullHD, כך של-HW55 המוצלח לא מתוכנן מחליף בזמן הקרוב. סוני בונה טווח גדול של מקרנים, כאשר מקרנים מוצלחים מקבלים אחים קטנים נטולי יכולות מסויימות. ה-HW40 לדוגמא הוא כמעט זהה ל-HW55 למעט הורדה של מספר אפשרויות בתוכנה והעובדה שהצמצם הדינמי הוסר (מה שמוריד את יחס הניגודיות מ-200,000:1 למספר נמוך בהרבה שסוני לא משחררת). גם במקרה של מקרן ה-300, הוא בעצם גרסא מצומצמת של ה-500 (שנקרא לעיתים גם 600) וגם כאן נעשה צעד דומה עם הסרת הצמצם הדינמי.

באירופה, כך לפי ניקוס, בתחום מקרני הקולנוע הביתי סוני מגיעה במקומות רבים למקום מספר אחד וזו גם השאיפה של החברה בישראל. לשם כך החברה הוסיפה לאחרונה את חברת אוריקון כמפיצה של מקרני סוני. האם ניתן לצפות להנחות מרחיקות לכת בכדי להגיע ליעד הזה? לפי סוני אין ממש צורך בזה – הבנדל שהם לאחרונה השיקו של מקרן ה-HW55 בשילוב עם פלייסטיישן 4 שבר את כל השיאים מבחינת מכירות ויצר מחסור בשוק למקרנים מסוג זה. וכיום החברה נערכת מחדש בכדי לייצר מספיק יחידות בכדי לספק את הצורך. בכל אופן, באוריקון מבטיחים לשמור על מחירים הגיוניים – לא יותר מ-20% יותר מעלות המקרנים בארה"ב (כולל מיסים ויבוא) כאשר האחריות בארץ תהיה 3 שנים מלאות ושלוש שנים אחריות על הנורה (או 1000 שעות, מה שבא קודם).

ראיון עם נציג סוני: ניכנס חזק בתחום המקרנים
נציג סוני עם רוני ליטמן (שמאל) סמנכ"ל שיווק אוריקון אשר מפיצה בישראל בין היתר את מקרני סוני לקולנוע ביתי

אבל מה לגבי בעיות הפינות הזוהרות? ניקוס מרים גבה בתמהון. אם יש בעיה במקרן מסויים אז כמובן שהאחריות של סוני באירופה מכסה את זה כמובן. בסוני לא מכירים בעיה סדרתית במקרן עם פינות זוהרות אבל אם יש מקרה שרואים את זה, בוודאי שזה מכוסה על ידי האחריות. גם רוני ליטמן מאוריקון, אשר מפיצים את מקרני הקולנוע ביתי של סוני, טוען שבעיות שכאלה יכוסו כחלק מהאחריות שסוני נותנים על המקרנים בישראל.

אבל אם אתם לא ממשיכים לפתח את מקרני FHD, אז בעצם למה מחירי המקרנים 4K לא יורדים? ניקוס מעט מרגיש לא בנוח עם השאלה. לדבריו, מדובר במקרני High end והמחיר שלהם ישאר גבוה כל עוד אין תחרות. אבל רגע, מה עם חברות אחרות בעלות מקרני 4K? "אנחנו היחידים עם 4K מלא ואמיתי. האמת שאנחנו אפילו עוברים את תקן ה-UHD הביתי – הפאנלים שלנו זהים לרזולוציה של קולנוע מסחרי – 4096 ברוחב (לעומת תקן של 3840). אנחנו גם משקיעים ב- triluminus display, שזה מותג של סוני שהמטרה שלו היא להגדיל את מספר הביטים של עיבוד התמונה, יכולות עיבוד (reality creation) וכיסוי של טווח הצבעים של DCI לפחות ובהמשך של REC2020.". לדברי ניקוס, סוני כיום גם היחידים שעדיין מייצרים את המקרנים ביפן – מה שמאפשר למהנדסים מגע ישיר עם המוצר הסופי ובדיקות פרטניות של כל מקרן ומקרן שיוצא מהמפעל. ניקוס לא מאמין שהעברת מפעל כזה מחוץ ליפן יכול לייצר מקרנים באיכות כה גבוהה.

ראיון עם נציג סוני: ניכנס חזק בתחום המקרנים

 כאשר שאלתי את ניקוס לגבי תוכן 4K הוא חייך. כל התכנים שאולפני סוני מצלמים בשנים האחרונות מצולמים ב-4K וחלק גדול מהסרטים שהפקנו בשנים האחרונות גם עברו תהליך מאסטרינג 4K. הצרה היא שעדיין אין תקן לשחרר את התוכן הזה בפורמט סטנדרטי. סוני מקווה שב-CES שבא אלינו בקרוב מאוד יוכרז תקן BD4K – או בלוריי UHD. זה עדיין לא ברור, כך לפי ניקוס, שכן עדיין התקן בשלבי הכנה, אבל הדיסקים מוכנים, תקן הכיווץ מוכן (HEVC) והתוכן גם הוא מוכן לשחרור. 

אז מה בינתיים? סוני משחררת גרסאות ביטרייט מוגברות של סרטים שנערכו ועברו Mastered in 4K וכך הם ממותגים. לדברי ניקוס אלגוריתם ה-Reality Creation יודע במידה רבה לשחזר מידע ש "חבוי" בקידוד של הוידאו הזה מה שאמור להיראות טוב יותר מסתם בלוריי רגיל שעובר upscale ל-4K. 

בנוסף, במקומות שונים בעולם, שבהם חברת Netflix פועלת, מקבלים סטרימר שמאפשר הזרמה של תוכן מהחברה ללקוח. סטרימר כזה לא מתוכנן לישראל בגלל שעדיין אין לסוני שותפים ב-4K שפועלים בישראל, אבל הם בהחלט פתוחים לאפשרויות ואם הם יראו שיש אופציות הגיוניות להזרמת תוכן כזה בארץ הם ישיקו את זה גם כאן.

לעומת זאת בחברות ההפצה בישראל יש פחות אופטימיות לגבי השקה קרובה של שידורי 4K בישראל. יואב מחברת Avcom, ממפיצות סוני בישראל, טוען שהמצב של זכייניות הטלויזיה כל כך גרוע שגם מעבר ל-HD הוא הרבה בשבילן ולכן הוא לא מאמין שבשנים הקרובות נראה גורמי שידור מסחריים שמשדרים ב-4K.

בסוני, לעומת זאת כבר מסתכלים קדימה. לדברי ניקוס, הם כבר עובדים על מקרני 8K ומצלמים גם לא מעט חומר בפורמט הזה. תוך חמש שנים, לדעתו מקרני High End כבר לא יסתפקו ב-4K אלא יעלו שלב נוסף וכאשר זה יקרה סוני חייבת להיות שם. עוד תחום שסוני עובדת עליו קשה הוא מקרני לייזר שהיא כבר מייצרת לתחום המקצועי. מדובר במקורות אור מבוססי לייזרים אור כחול עוצמתי אשר מקרינים את האור על גבי גוף פוספורי שנמצא בסיבוב, וכך נוצר מקור אור לבן אחיד במיוחד ועמיד במיוחד. במקום עקומת ירידה של אור בנורות של היום – מדובר על מקור אור שמחזיק לכל הפחות 20,000 שעות ואשר יכול להדלק ולהכבות ללא זמן המתנה או חימום. עדיין נדרש ספק מרשים בכדי לדחוף כמות אור משמעותית, אך מדובר במקור אור יעיל במיוחד ולכן סוני מקדישה כמות נכבדת של זמן ומשאבים בטכנולוגיה הזו ורואה בה את מקור האור העתידי של מקרנים.

לדיון בנושא: ראיון עם נציג סוני: ניכנס חזק בתחום המקרנים



1