CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

תחום האודיו, התמיד היה החלק האהוב עלי בתערוכת CES, הפעם השארתי יומיים שלמים לכסות את התחום. רוצים לדעת כמה זמן ...


הקדמה

תחום ההיי-אנד אודיו בתערוכת CES תמיד היה תחום חשוב. גם ברמת כמות המציגים, ברמת החשיפות והדילרים שהיו מגיעים מכל העולם, כמו גם כתבים מכל המגזנים המובילים.

בשנים הראשונות שביקרתי בתערוכה, תחום האודיו היי-אנד התפרס על 5 קומות (29, 30, 31, 35 ו-36) במלון הוונישן, מה שאומר מאות רבות של מציגים.

במקביל, היתה תערוכה נוספת, קטנה יותר במלון פלמינגו, על ידי מארגנים אחרים.

באחת הסקירות האחרונות שלי מלפני כמה שנים של תחום האודיו היי אנד בתערוכת CES, כתבתי שהתחום מתכווץ ולא צריך להיות גאון או פאסימיסט כדי לראות את זה, אבל הפעם זה היכה בי ממש חזק.
אם בשנים שעברו היו תירוצים שהתערוכה פשוט נהייתה "יקרה מידי" למציגי האודיו להציג בה והם מעדיפים את התערוכות המקומיות יותר (כמו Rocky Mountain Audio Fest), השנה, מרבית המציגים שדיברתי איתם, אמרו את זה בפשטות: התחום בבעיה. אני לא מנסה להיות נביא חורבן, אלא גם חושב שיש מה לעשות בנידון וקיבלתי אפילו חיזוקים לזה מאלו שדיברתי איתם, אבל את זה אשמור לסיכום.

סדר ההצגה היא לפי סדר הביקור שלי בחדרים ואין להם שום משמעות מעבר לזה.

WOLF CINEMA

חברת Wolf Cinema, יצרנית מקרני סופר היי אנד, הציגה את הדגם החדש שלה, ה-TXF-5000 אשר מבוסס על מקרן JVC, רק שעבר מודיפיקציות בכל תחום אפשרי כמעט, כמו מערכת התאורה שמבוססת לייזר המוציא 3200 אנסי לומנס, עדשה ומעבד תמונה.

מחיר המקרן קופץ בעקבות כך ל-$50,000 .

המסך שהוצג הוא של חברת Seymor Screen Excellence מדגם Ambient Visionare, שכמו שאתם מבינים, מגיע עם התאורה האחורית וזה לא סתם פס לדים שמישהו הדביק מאחורה.

הרעיון מאחורי זה הוא בדיוק כמו בטלוויזיות של פיליפס, לתת תחושה של קונטראסט חזק יותר בתוך התמונה. מחיר המסך הוא $5,500 וניתן לכוון את טמפרטורת הלבן (גוון) לפי החדר כך שהוא ייתן צבע נייטראלי ולא ישפיע על התמונה של המקרן.

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

איכות התמונה היתה מרהיבה. גם בתכנים שהיו UPSCALE מ-1080P וכמובן בתכני 4K.

 

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

את הסרט "האלמנט החמישי" אני מכיר כמו את כף ידי, הסרט הזה שימש אותנו שנים לבחינה של מקרנים בגלל כמה קטעים מאוד קשים, כמו הסצינה של השוטרים בתוך תעלת האיורור, הקלוזאפ על הפנים של לילו והמבט מטה של כל הרכבים והפרטים הקטנים בתנועה.

הגירסה שנוגנה היא גירסת רימסטר ב-HDR (חייב להשיג את זה!) וזה נראה פשוט נהדר. כל הפרטים היו שם, עם צבעים חיים ובעיקר באזורים החשוכים בתעלה. 

Technics

חברת Technics האגדית, הוציאה גירסה חדשה ל-1200 המיתולוגי.

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

שמעתי הדפסת מונו משנת 1951 בסטאפ ששוויו כ-$100,000 והסאונד היה קסום. לא יאמן איך מונו יכול להישמע כל כך תלת מימדי עם סאונד סטייג' כל כך עמוק ורחב.

 

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

Paradigm + Anthem

החדר הקנדי הציג את הסידרה החדשה של המגברים של Anthem, שאני חייב להגיד, נראים סופר מרשים ואני לא יכול לחכות לעשות ביקורת על המגבר המשולב שלהם.

בגיזרת הרמקולים הם השמיעו את הרמקולים "הקטנים" של סידרת Persona מדגם 3F.

הסאונד היה מאוד אופייני לפארדיים, עם נמוכים שמנמנים, גבוהים מפורטים אבל הרגשתי שהיה קצת דחוס במיד ריינג'. מן הסתם זה רק היה במה ששמעתי ועם הסטאפ והאקוסטיקה הנתונה, אבל בהחלט רמקול שנראה מעולה.

קדם המגבר: STR-PRE במחיר של $4,000
מגבר כח: STR במחיר של $6,000
רמקולים: Persona 3F במחיר של $10,000

 CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה 

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

עוד כמה תמונות מהחדר:

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

JBL

 בחדר של JBL היתה חזרה לרטרו. החברה הציגה את ה-L100 אשר יתחילו להימכר השנה תמורת כ-$4,000.

המקור וההגברה היו דגמים חדשים של Arcam, ה-CD50 וה-SR250.

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

הסאונד בחדר הזה היה כל כך "וינטאג'י". מאוד הזכיר לי את המערכת וינטאג' שלי. זה מסוג הסאונד שפשוט משכיח ממך את העובדה שאתה "בוחן" ציוד, לא מעניין אותך הספסיפיקציות של המערכת או הרכיבים, פשוט בא לך לשמוע עוד ועוד.
מה שהרבה פעמים אנחנו קוראים "מערכת מוסיקלית". הסאונד לא היה מהמפורטים או מהדינאמיים ביותר בתערוכה (גם לא לרמת המחיר), אבל לגמרי מערכת שכיף לשמוע.

Mark Levinson + Revel

 גם שתי החברות הללו, כמו JBL, שייכים לקבוצת Harman ולכן, טבעי היה שהם יושמעו יחד.
החדר הזה הוצגו שתי מערכות – אחת יקרה יחסית והשניה בתקציב נגיש יותר.

רמקולים: Revel Ultima Salon 2 – במחיר של $20,000
נגן מדיה: Mark Levinson No.519 – במחיר של $20,000
קדם מגבר: Mark Levinson No.526 – במחיר של $20,000
זוג מגברי כח מונו: Mark Levinson No.536 – במחיר של $30,000
פטיפון: Mark Levinson No.515 – במחיר של $12,500

סה"כ סטאפ: מעל $100,000 

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

הסאונד, כמו שאפשר היה לצפות הוא WOW! סופר מפורט, עם דינאמיות ענקית ובס מרשים ביותר, כזו שגורמת ללסת שלך ליפול, אבל האם זה משהו שאפשר היה לחיות איתו לאורך זמן? קשה לדעת, נראה לי שזו מערכת מאוד מעייפת, כזו שדורשת ממך מאמץ להאזין לה.

הסטאפ השני, ה"זול" יותר, היה ממוקם באותו חדר אבל במקום קטן הרבה יותר, מרחק הרמקולים אחד מהשני, לא עלה על 2 מטרים להערכתי, מה שגרם לכל הסטאפ (כולל נקודת הישיבה שלי) להיות מאוד צפופה, שמשהו שהיה נכנס אפילו בחדר ממוצע בישראל.

הרמקולים היו רמקולים בבכורה עולמית מדגם Performa F228BE (ה-BE זה עבור בריליום…) וצפויים לעלות כ-$10,000 מחוברים למגבר משולב של Mark Levinson במחיר של $12,000.

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

הסאונד היה פסיכי! למרות שהרמקולים היו קרובים אחד לשני וגם נקודת ההאזנה שלי לא עלתה על 2.5 מטר מהרמקולים (או שאולי זה בזכות?), הסאונד היה ענקי, כמעט כמו בשופרים. האימאג'ינג סופר מדוייק והבמה מאוד רחבה ועמוקה. הכל היה בפוקוס. הזמרת היתה לא רק בחדר אלא ממש אפשר היה לגעת בה.

המדגים היה, לא אחר מ- Kevin Voecks, מנהל טכנולוגיות אקוסטיות ב-REVEL. מה שגרם לשיחה להתרחב להרבה מעבר לרמקולים עצמם אל מחוזות של איך בוחנים רמקולים, איך מפתחים רמקולים, איך מגיעים למסקנות וכו'.

השיחה היתה מרתקת וקלחה בקלות לשעה ארוכה, הרבה מעבר למה שתכננתי להשקיע בחדר הזה.

מסתבר שמדובר בחברה שמאמינה רק למדע. שום דבר פה לא סובייקטיבי או נתון לטעם אישי. הם פיתחו חדר בדיקה עם מערכת פניאומתית בעלות של מעל חצי מיליון דולר אשר יודעת להחליף בין רמקולם בשבריר שניה מאחורי וילון אקוסטי ובשקט כזה שהמאזין לא יידע למה הוא מאזין. גם בתהליך הפיתוח של הרמקולים וגם בהשוואות מול מתחרים.

היה סופר מעניין ומאיר עיניים (ואוזניים).

Nagra + YG Acoustics

חברת Nagra הוקמה לפני יותר מ-60 שנה על ידי פולני שהיגר לשוויץ. המשמעות של המילה Nagra בפולנית זה "הקלטה" ולכן, לא פלא שהחברה התחילה את דרכה בפיתוח וייצור של מכשירי הקלטה מקצועיים לאולפנים נייחים וניידים.

הנה כמה דוגמאות:

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

לפני כ-20 שנה, החברה עברה לתחום ה-Hi-Fi ומאז מייצרת מוצרי High-End עם עיצוב מאוד "טכני" ותעשייתי ברמת גימור שרק השוויצרים יודעים לעשות.

השנה הוצג קדם מגבר חדש שעליו עמלו 3 שנים בפיתוח והוא זכה בפרס ב-CES. מבחינה טכנית, לא חסכו פה כלום וזה מתבטא אפילו בנתון כמו יחס אות לרעש של 160db.

המחיר לקדם מגבר – HD PreAmp – $59,500
המחיר למגברי הכח – HD Reference Amp (pair) – $86,000

 

 

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

הסאונד היה מצויין. אם יש מילה שהייתי צריך לבחור כדי לתאר את הסאונד בחדר הזה: Effortless. נתן תחושה שהמערכת לא מתאמצת כלל, יש לה ים רזרבות של כח ודינאמיות אם צריך.

Triangle Art + Eagleston Works

החדר הזה היה בעיקר "יפה" ונשמע פחות טוב. הסאונד היה טוב אבל הבאס היה בומי ומרוח, כנראה בגלל האקוסטיקה.

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

Raidho Acoustics

אחת המערכות היקרות ששמעתי בתערוכה.
רמקולים: D4.1 – במחיר של $120,000
קדם מגבר: Chord Preamp CPA 8000 Ref + Dane DAC + Blue CD Transport 
מגבר כח: Chord SPM 1400 Mono Blocks עם 1000W לערוץ

אלקטרוניקה: סה"כ $150,000

כבילה: Nordost Valhalla2 – סה"כ $100,000 

סה"כ כל המערכת: מעל $350,000 !

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

הרמקולים די גבוהים (כמעט 1.6 מטר עם הרגליות) ושוקלים 64 קילוגרמים. 
מדובר על רמקול 3 Way עם 4 יחידות באס, 2 מידריינג' וטוויטר ריבון. זה בהחלט רמקול גדול ומרובה דרייברים ויחד עם זאת, הוא פשוט נעלם מהחדר לחלוטין!
לא היה צליל אחד שנשמע כאילו מגיע מהרמקולים אלא הכל הגיע בדיוק בינהם בדיוק וריאליסטיות מושלמים.

יחד עם זאת, הדיוק הזה בא עם מחיר והוא רגישות למיקום המאזין. תזוזה קטנה שלי על הכורסא והאימאג'ינג המושלם הזה, נהרס.

ELAC

את ELAC אנחנו מכירים כבר. חברה גרמנית שמיוצגת בישראל על ידי חברת סיריוס אלקטרוניקה.
החברה הציגה שתי מערכות בשני חדרים.

המערכת הראשית הציגה את הרמקולים הקטנים בסידרת ה-Dante שעולים בסה"כ $5,000. אין ספק שזה הרבה מאוד רמקול לכסף.

האלקטרוניקה היתה גם כן של Elac מסדרת ה-Alchemy.
פונו סטייג' – PPA-2 Phono Preamp – מחיר של $1,000
קדם מגבר משולב עם DAC וסטרימר – DDP-2 – מחיר של $2,500
מגבר כח: DPA-2 – מחיר של $1,500

סה"כ מערכת לא יקרה ונותנת הרבה מאוד תמורה לכסף.

 

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

קצת פורנו:

 

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

אבל ההפתעה של ELAC חיכתה לי בחדר השני ואולי, מבחינתי, הפתעת התערוכה.
מדובר על רמקול מדפי מוגבר – AirX2

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

מדובר על רמקול מדפי עם הגברה בעלות של $2,000 בלבד. הסטאפ נשמע פנטסטי והבאס שהרמקול הזה הוציא הוא פשוט לא הגיוני. אשכרה חיפשתי את הסאב וופר בחדר…..

אם יש משהו שאני ממש מחכה לעשות לו ביקורת בארץ זה הרמקול הזה.

Audio Technica

 חברת אודיו טכניקה הציגה שני מוצרים עיקריים – פטיפון חדש, ה-AT-LP7 במחיר של $799 כולל ראש!

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

הסטאפ העיקרי הציג למעשה את המוצר השני שהוצג – AT ART 1000, ראש MC חדש בטכנולוגיה של Direct Power Stereo שאומר שהסליל נמצא בקצה המחט ולא בבסיסו. זה מאפשר לתזוזה קטנה של המחט לייצר זרם הרבה יותר גדול (בגלל התנועה הגדולה יותר של המחט בצד הזה).

 

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

MOREL

את האודיו קינחתי בחברת מורל הישראלית שהציגה מספר דברים חדשים, ולהבדיל משנים קודמות, הפעם הציגה את רמקולי ה-High End שלה בתצוגה סטטית בלבד.
המערכת הראשית כיכבה עם רמקולים שקועים (כן, שקועים!) חדשים, הדקים בעולם.

Soundwall – Powerslim במחיר של $550 ליחידה.

 

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

הרמקול מגיע בגירסה עגולה – PMC600P והוא בעובי של 39 מ"מ בלבד! (זכה בפרס של CES)
מסתבר שבמקומות שלא תכננו לשים רמקולים שקועים מראש ועושים קיר גבס לפני הקיר לבנים, כל מילימטר הוא קריטי כי הוא פשוט מקטין את החדר….

 

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

ההפתעה של מורל היתה דווקא במוצר אחר, תחת מותג Nomadic Audio by Morel, שזה מותג בן למורל.

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

מדובר על רמקול Bluetooth ניטען המגיע עם מזוודת טרולי (זכה בפרס חדשנות של CES)

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

כמו שאתם יכולים להבין, מדובר על מוצר אחוד. כלומר, הרמקול מגיע עם המזוודה. המזוודה עצמה היא איכותית ביותר מפוליקרבונט עם גלגלים איכותיים. 
הפתחים עם הרשת מאפשרים לסאונד לצאת (לא נראה לי שמישהו ישמיע את הרמקול בשדה התעופה, אבל אם כבר הגעתי למלון, אז למה לא לשמוע את המוסיקה שלי דרך מערכת איכותית?), יש הגנה על הכפתור ווליום וגישה למחבר הטעינה ולמחבר USB שמאפשר לטעון את הסמארטפון מהסוללה של הרמקול הנייד.

 לרמקול מקום מיוחד בתוך המזוודה וקל מאוד להרכיב אותו ולפרק אותו.

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה

 

התכנון של הרמקול הוא די גאוני. הוא משתמש ב-DSP אשר יודע לשנות את הסאונד בהתאם לתצורה שלו. כלומר, אם הוא בתוך המזוודה (אידיאלית היא צריכה להיות חצי מלאה), המעבד מתחשב במזוודה כתיבת תהודה ואם מוציאים את הרמקול החוצה ופותחים את הרגליות שלו, בזכות מתג שקיים ברגליות, ה-DSP נכנס למצב שני, בו הוא מתחשב שהוא עובד כ-OPEN BAFFLE ללא תיבה ומתקן את הסאונד בהתאם.

מבחינת סאונד, הרמקול הזה נשמע מצויין לגודל שלו ולמשקל שלו ועבד מצויין גם בתוך המזוודה וגם מחוצה לו.

הערכה צפוייה לעלות $450 והוא ייצא לפרוייקט Kickstarter בקרוב.

סיכום

אם בשנים קודמות לקח לי מספר ימים ומספר מאמרים (בחלקים) ע"מ לסקר את תחום האודיו היי-אנד במלון הוונישן (5 קומות של חדרים + אולמות במרכז הכנסים למטה), הפעם כל תחום האודיו במלון הסתכם בקומה אחת בלבד.

כאודיופיל, זה די עצוב לי, אבל בשיחה עם המציגים (מפיצים ויצרנים), אין ספק שהתחום עובר שינוי. יכול להיות שהתערוכה כבר לא מתאימה (קהל יעד? פוקוס? Value For Money?) ויכול להיות שהקהל עצמו משתנה…

מרבית האנשים שאני מכיר, כשהם חושבים על מערכת קולנוע ביתית הם חושבים במקרה הטוב על רמקולים שקועים, במקרה הפחות טוב על סאונד-בר ובמקרה הכי נפוץ, מספיק הסאונד מהטלוויזה.
מרבית האנשים שאני מכיר שרוצים לשמוע מוסיקה, הם חושבים על אוזניות טובות במקרה הטוב, ועל רמקול בלוטות' במקרה של מוסיקה בחדר….

פעם, כדי לשמוע מוסיקה, לא היתה ממש ברירה. היה צריך מגבר ושני רמקולים, כיום, האפשרויות לשמוע מוסיקה הן רבות ונגישות (כמה פעמים תפסתם את הילדים או האשה פשוט שמים את הסמארטפון על ספיקר וזהו?) ולכן המחשבה על השקעה ב"קופסאות לסלון" לא ממש עוברת להם בראש.

אני חושב שהתחום נהיה יותר מידי טכני, יותר מידי התעסקות בפיצ'רים (BT, סטרימינג, פורמטים, שליטה מהסמארטפון וכו') מאשר להתעסק בבסיס שבשבילו קונים את המערכת מלכתחילה – הרגש!

ברור לכולם שאפשר להנות ממוסיקה טובה גם מטרנזיסטור, אבל אני חושב שאין אחד שלא יסכים איתי, גם אם הוא לא אודיופיל או בעל "אוזן זהב" שכששומעים את אותה המוזיקה שאוהבים, במערכת טובה, הכל מתעצם בסידרי גודל.

הבעיה היא, שאין כבר ממש "חדרי סטריאו" ברשתות החשמל והחנויות המתמחות נעלמות. ברור שיבואני הבוטיק עבור קהל האודויפילים, עדיין קיים וכנראה תמיד יהיה קיים, אבל כמה אודיופילים חדשים יכולים להיווצר בשנה מחשיפה כל כך מועטה של אותם יבואני בוטיק אם זה לא ב-Main Stream ברשתות החשמל ובנגישות לקהל הרחב?

לדיון בנושא: CES 2018: היי אנד אודיו בתערוכה


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

7:15
  /  
16.01.2018
  
מאת: מרטין סבג, לאס ווגאס

1