מהפכת הטלויזיה של ישראל: OTT,DTT ב-2013

שידורי הטלויזיה יעברו מהפכה, כך מבטיח לנו שר התקשורת משה כחלון. מה צפוי לנו, איך למה וכמה זה יעלה?   ...

הקדמה

לאחר שהשלים בהצלחה את מהפכת הסלולר: מפעילות סלולריות וירטואליות, שתי מפעילות חדשות גדולות וירידה מטורפת במחירים הסלולריים, מבטיח לנו שר התקשורת, משה כחלון, לעבור ולטפל באנומליה של שידורי הטלויזיה בישראל.

לגבי המהפכה הסלולרית, השאלה הגדולה היא כמובן מה יהיה מצב החברות הותיקות בתום המהפכה – שכן הירידה במחירים כבר מראה את אותותיה – שירות הלקוחות ואיכות השיחות בכל החברות (ישנות כחדשות) הפכו לזוועתיות בחודשים האחרונים. במקרים מסויימים, הגלישה גרועה, השיחות נופלות ללא סוף ולהשיג את שירות הלקוחות זה פשוט בלתי אפשרי בגלל השילוב של פיטורין (לטובת הורדת שומנים) במקביל לפעילות צרכנית רבה – מעבר בין החברות דורש תקשורת מול שתי חברות במקביל.

בתחום הטלויזיה הרב-ערוצית יש לנו דואופול בישראל בין הוט ליס, אשר מחיריהן די דומים – סביב 230-260 ש"ח לחודש עבור לקוח ממוצע (ARPU). שתי החברות לא במצב כלכלי מזהיר. הוט רק עכשיו מתאוששת אחרי עשור קשה, בעיקר הודות לשירותים מתקדמים שהיא מספקת (אינטרנט, טלפוניה, סלולר), ויס עדיין לא הרוויחה כסף לבעלי המניות שלה, אם כי גם המצב שלה משתפר.

בתחום השידורים המסחריים, ערוץ 10 ככל הנראה הוא מת מהלך. לאחר שהמנכ"ל התפטר ולאחר שנדחתה הבקשה להמיר את חובות הערוץ למחוייבות תוכן – הפסיק הערוץ כמעט לחלוטין להפיק תכנים חדשים לפריים טיים. העונה הנוכחית (והפופולרית) של שידורים היא ככל הנראה האחרונה – שכן גם במצב משופר, יקח זמן לא קצר לערוץ להפיק תכנים איכותיים מחדש. הצפי כרגע הוא שאם המדינה לא תתעשת, הערוץ עלול לסגור את שעריו אפילו לפני סוף 2012.

תוכנית המגירה של משרד התקשורת במצב הזה הוא להאיץ את המעבר מזכיונות לרשיונות. הפיתרון למחסור בערוץ המסחרי יגיע בדמות פיצול הזכייניות (רשת וקשת) לערוצים נפרדים. חברת החדשות של ערוץ 10 במקרה כזה יכולה לשמש כתשתית לזכיינית שלא תזכה בחדשות של ערוץ 2. בכל מקרה, הערוצים החדשים לא יקראו ערוצים 10 או 2 ויקבלו מספרים חדשים בשלט ועל המסך.

עידן+ או DTT (לא DDT)

עידן פלוס התחיל במקור כתוכנית של משרד האוצר שהאמין שניתן יהיה לקצץ משמעותית בעלויות של ערוצים 1 ו-2 בשידור האנלוגי. שידור דיגיטלי לא רק מאחד תשתיות אלא גם מוזיל מאוד את העלויות למדינה. לאחר הכישלון של מכרז הרדיו הדיגיטלי, הכירו משרדי האוצר והתקשורת בכך שהם עלולים ליפול שנית והוחלט שהרשות השניה היא זו שתקים את מערך השידור הדיגיטלי לטלויזיה.

פרוייקט זה עבר בהצלחה – שכן כל היעדים של הפרוייקט מולאו תוך זמן סביר. הרשת יציבה ולמרות בעיות פה ושם, סה"כ התוכנית עברה כראוי.

בשלב הבא, ניסו המשרדים השונים להעביר החלטה שתאפשר שידורי ערוצים נוספים על הפלטפורמה. בגלל העומס הקיים על התדר הנוכחי (יש בעצם שלושה איזורים בישראל, הצפון והדרום חולקים תדר זהה) – יש צורך בתדרים נוספים בכדי להרחיב את החבילה. עם זאת, המעבר לתשתית חדשה מעוררת הרבה פליאה, מאיפה יגיעו 18 ערוצי SD (או עוד 6 ערוצי SD ועוד כשלושה ערוצי HD)? 

כלומר, התשתית עדיין בידי המדינה ומכיוון שאין תקציב לתפעל את כל הסיפור הזה, ההערכה בשוק היא שעלות ההחזר שערוץ יצטרך לשלם למדינה בכדי לזכות ולשדר בתשתית הזו יעמוד על בין 2-4 מיליון ש"ח בשנה. מכיוון ששני הערוצים המסחריים הקיימים אינם מסוגלים לקיים את עצמם כראוי לאור הרגולציה הישראלית, מי בדיוק יקפוץ על העגלה הזו בכדי לשדר ערוצים מסחריים חדשים?

הסיכוי היחיד במצב הזה הוא לערוצים בסגנון FOX שהם loss leaders ומראש אינם מיועדים להיות רווחיים אלא מיועדים להעביר אג'נדה פוליטית או מסחרית אחרת. אך למצב זה הרגולטור (לפחות בינתיים) אינו מוכן, כך שגם תוכנית זו אינה קבילה.

עוד שמן למדורה התווסף כאשר הרשות השניה הודיעה לרשויות שונות בארץ שניתן להוריד אנטנות מגגות הבתים בגלל שהקליטה כבר מספיק טובה.

לבסוף, ההחלטה להשתמש בתשתית חדשה של DVBT2 לכבוד ערוצי ה-HD הבהירה שמי שרכש ממירי HD (או מסך עם מקלט DTT) ככל הנראה לא יוכל להשתמש בהם בעתיד לטובת קליטת שידורי HD אם וכאשר יהיו כאלה בישראל.

אורנג' וסלקום

אורנג' וסלקום כבר מספר שנים דנות על רעיון הכניסה לתחום הטלויזיה. החברות הללו רואות את עצמן כחברות תקשורת שנותנות את כל שירותי התקשורת – טלפונים קוים, סלולריים, אינטרנט (נייד או נייח) וכמובן שירותי טלויזיה. אחת החוזקות הגדולות של הוט כיום היא היכולת שלה לספק טריפל פליי – ובקרוב QUAD PLAY (שיכלול גם חבילה סלולרית). חשבון תקשורת אחד לכל המשפחה לכל השירותים הוא דבר מאוד אטרקטיבי וללא ספק חוסך הרבה כסף ללקוחות.

הרכישות של 012 ונטווזי'ן על ידי אורנג' וסלקום, בהתאמה, קידמו את החברות צעד אחד נוסף לטובת המהלך.

אורנג' עושה הרבה יותר רעש ביחס לסלקום, ככל הנראה מכיוון שהיא דווקא פחות מתקדמת בתוכניות שלה. אורנג' הכריזה שהמחירים שלה לטלויזיה רב ערוצית (ללקוחות שלה? לכמה ערוצים?) יעמדו על כ-120 ש"ח. סלקום צפויה להציע מחירים דומים.

ההנחה בשוק היא ששתי החברות יאלצו להסתמך על שידורי ה-DTT כתשתית השידורים החיים שלהן ובנוסף ישלבו קטלוג סרטים/משחקים/שירותי מוזיקה מהאינטרנט – שזה יהיה הבסיס האמיתי לרווח של החברות. 

הפתעה מעניינת נוספת היא שבחברות יש מראש כוונות שלא רק להיות בשוק הזה אלא להתחרות ולהגיע לנתח שוק משמעותי (קרי: כ-100 אלף בתי אב תוך שנה). רק עם מספר לקוחות גדול כזה, יכולות החברות גם להתחיל והרוויח מהסיפור. עם זאת, ירידה של 100,000 לקוחות טלויזיה מיס ומהוט, כל אחת – עלול לגרום לנזק קטלני בחברות הללו.

יס והוט

משרד התקשורת רומז כבר מזה זמן רב ליס ולהוט שהוא מעוניין שהם יציעו חבילת ערוצים מצומצמת אך כל עוד אין תחרות באופק, החברות העדיפו להמשיך עם עסקים כרגיל. בחודשים האחרונים הקשה הרגולטור על יס והוט ומנע מהם לעשות הנחות "סבסוד" (התחייב ל-36 חודשים ונממן לך מסך LED חדש).

שתי החברות בפועל מנוהלות מתוך הצורך להחזיר את חובותיהן לבעלי המניות ולבנקים. צניחה משמעותית של הכנסה מצרכנים יגרמו לחברות לצמצם פרסום (מה שיכניס את עולם הפרסום והטלויזיה המסחרית לסחרחרה), לצמצם בשומנים (שירות לקוחות, ביקורי טכנאים ללא תשלום וכו') וכמובן להציע חבילות ערוצים מצומצמות עם עלות VOD גבוהה יותר. אתם לא משתמשים ב-VOD וזקוקים למעט ערוצים? הרווחתם.

במקביל החברות ממשיכות להתפתח טכנולוגית. HOT השיקה ממיר HD חדש עם ממשק חדש אשר מתייצב לאיטו – החברה צפוייה לשחרר גרסא מקבילה ל-YES STREAMER ופיצ'רים נוספים בחודשים הקרובים. יס הכריזה על השקעה של 10 מיליון ש"ח לטובת ממשק חדש בממירי YES MAX TOTAL שלהם. הצפי הוא שבחודשיים הקרובים החברה תשיק את הממשק החדש שיהיה מודרני יותר ויותאם לעולם של טאבלטים ובשפה גרפית הרבה יותר מהממשק הנוכחי.

מתחרים חדשים אומר שיהיה הרבה יותר ביקוש מהיצע, מה שאומר שתכנים רבים יגיעו רק לפלטפורמה אחת. אם אהבתם הפקות מקוריות טובות כנראה שהעדפתם בשנים האחרונות את הוט. אם העדפתם תכנים אמריקאים איכותיים, כנראה שאתם לקוחות של יס. עכשיו שהמחירים יעלו התוכן יתפצל הרבה יותר בין החברות – סביר להניח שפתאום תכנים מסויימים יופיעו רק בסלקום או רק באורנג' ולא בהוט או ביס…

סביר להניח שלקראת השקת השירות תאפשר סוף סוף המדינה לבזק לבלוע לתוכה את יס, דבר שהיא מבקשת מזה זמן רב. החברה כבר הצהירה שהיא רואה את עצמה כאוצרת תוכן (curator) ובמקביל שהיא מתכננת להתנתק בהדרגה מהלווין בטווח של כ-4 שנים מהיום. הממיר YES TOTAL כבר היום הוא ממיר היברידי שמאפשר ליס לאט לאט להוסיף תכנים מהרשת, כולל אפילו ערוצים חיים – על חשבון הלויין היקר.

חותכי הכבלים – cord cutters

כינוי זה הוא של אותם משתמשים שחותכים את הכבלים של הוט/יס לטובת עולם האינטרנט. מחקרים מספרים שאלה שעוברים לשימוש באינטרנט כמקור הטלויזיה הראשי שלהם עושים זאת בגלל שזה פשוט ונוח להם, ופחות בגלל נושא המחיר.

עם זאת, בישראל כמו בישראל – המחיר משחק תפקיד משמעותי. אם ניתן לקבל 50% ממה שיס והוט נותנים, בחצי מחיר, הרבה מאוד אנשים ילכו על זה.

מה שכן כדאי לזכור הוא שבנוסף למחיר השידורים, יש להוסיף את מחיר האינטרנט (תשתית + ספקית) כאשר בשביל קליטה בכמה נקודות בבית רצוי תשתית של 20M ומעלה. במצב המחירים הנוכחי, לא בטוח שהמחיר הסופי יהווה הנחה דרמטית. לשם הנחה כזו תדרש גם מהפכה במחירי האינטרנט בארץ, משהו שעדיין לא נעשה…

מה שפחות בטוח הוא עד כמה יציבים ורובוסטים יהיו השירותים של סלקום ואורנג' בעת ההשקה. מדובר על צעדים טכנולוגיים משמעותיים ולקח ליס ולהוט שנים רבות להגיע לרמה שלהם גם בתוכן וגם בטכנולוגיית הממירים. סביר להניח שיקח מעט זמן לשירותים הללו להגיע לבשלות מלאה – בפרט כאשר שירותים אלה מתבססים על שידורי DTT שאיכות הקליטה שלהם מוטלת בספק בחלק מהאיזורים במדינה. סלקום כבר הבהירה לשר התקשורת שהיא זקוקה לשיפור משמעותי בביצועי רשת ה-DTT לפני שהיא יכולה לצאת לדרך.

הצעד המפתיע של משה כחלון

ההפתעה הגדולה של השבוע לא היתה של אורנג' או סלקום (למרות שהיו לא מעט הפתעות בהצהרות של החברות) היתה בכך ששר התקשורת מתכנן להפריט את מערך ה-DTT. הגישה הזו יכולה להסביר את המהלך של שימוש בטכנולוגיה טובה יותר עבור שידורי ה-HD, מכיוון שהממירים הללו יסופקו על ידי הגוף שירכוש את מערך השידור. 

המהלך חכם במהותו, שכן קשה להבין כיצד מדינה יכולה לתחזק מערך מסוג זה. גם בעבר בפועל בזק היא זו שטיפלה בשידורים האנלוגיים. בעולם אין אח ורע למצב שבו רגולטור (הרשות השניה) במקביל גם משמשת כגוף שידור לכל דבר…

היתרון של חברה סלולרית כגוף שיחזיק בבעלות על מערך ה-DTT, הוא בכך שיש להם את היכולת לתגבר את השידורים ולהפוך את ה-DTT לאמצעי שידור שיקלט בכל מקום ובצורה קלה. מצד שני, מדובר על השקעה כלכלית לא קטנה, ויש צורך לעשות עבודת הכנה כלכלית בכדי לוודא שמערך שידור כזה יכול להתחרות בשידורי אינטרנט.  אורנג' הכריזה שהיא מעוניינת לבחון את המכרז, סלקום עדיין על הגדר בנושא הזה.

שאלה מעניינת שהעלו בכירי שתי החברות  מול השר, היא האם משרד התקשורת יאפשר לחברות להעביר את תכני הוידאו שלהם על גבי תשתית הוט ובזק ללא העלות שהחברות כנראה ידרשו לשם כך.

אורנג'

אורנג' החלה במהלך הנוכחי ככל הנראה לאחר סלקום, אבל מחפה על כך בפעולה מהירה מאוד. החברה הכריזה שחברת קומיגו של דב מורן היא הספקית הראשית שלה של ממירים (לצעירים) ושהיא שוקלת שימוש ב-NETGEM כספק שני עם ממשק פשוט יותר. 

הממשק של קומיגו נחשף על ידי כלכליסט להלן ריכוז של המידע:


מקור: כלכליסט

הממירים של אורנג' (קומיגו של דב מורן) מבוססי אנדרויד 2.3. לפי כלכליסט הממירים יכללו יכולות הקלטה מקומיות, שיאפשרו גם הורדה פרוגרסיבית ( הורדה במקביל לצפיה) בדומה ל-VOD של יס. הממשק מבוסס על OPEN GL, תלת מימדי עם שקיפות ויאפשר צפיה ודירוג של תכנים (הזמנת משתמשים אחרים, לייק שיופיע בפרופיל הפייסבוק) שיגיעו מ-DTT או מהאינטרנט.


מקור: כלכליסט

לפי הטענות, אורנג' כנראה רכשה כבר מספר ערוצים (או תכנים ממספר ערוצים) וכבר מתחילה בשיתוף פעולה עם ספקי תוכן מקומיים. החברה בעבר כבר רכשה תכנים אך מיזם הטלויזיה הקודם שלה Orange Time נחשב ככישלון.

הממשק והפיצ'רים החברתיים עלולים דווקא להיות בעוכרי החברה. בניסויים בעולם פתרונות כאלה לא התקבלו יותר מדי בהתלהבות, למעט אצל צעירים במיוחד.

קומיגו מתכננים להוסיף יכולות שיתוף למכשירים, החל מיכולות STREAMER מובנות (עלול להיות בעייתי על גבי אנדרויד), יכולות צ'אט/פייסבוק וכו' על גבי הפלטפורמה, אסטרטגיית multiscreen כזו שתאפשר צפיה בתכנים המוקלטים גם על גבי טאבלטים וסלולרי (יתכן שגם כולל מחוץ לבית – מה שיקדם את היכולות שלה בתחום הסלולרי).


מקור: כלכליסט

ממירי האנדרויד יאפשרו הרצה של אפליקציות, כאשר בעיקר מדובר במשחקים פשוטים (Angry birds פוגשים במשחקי נהיגה ויריה first person). האפליקציות ככל הנראה ימכרו לא מ-android marketplace אלא דרך קומיגו עצמם אשר כך ירוויחו אחוזים מהאפליקציות שיושקו בפלטפורמה.

במקביל לממירי קומיגו מבוססי אנדרויד, כלכליסט מדווח שהחברה גם שוקלת שימוש בממירים פשוטים יותר (וזולים יותר) נטולי יכולות מתקדמות (כגון הקלטה, העברה של תכנים לסלולרי וכו') עם ממשק פשוט יותר לאוכלוסיות שיזדקקו לכך, כגון אוכלוסיה מבוגרת יותר.

לפי כלכליסט, המחירים של אורנג' ינועו סביב 80-90 ש"ח לחבילת הבסיס, ועוד העלות של ה-VOD לפי השימוש הפרטי של כל משפחה. החברה תציע גם חבילות משפחתיות שיכללו חבילה סלולרית, אינטרנט וממיר במחיר כולל זול במיוחד.

לפי כלכליסט למערכת של סלקום יש יכולות פרסום אך נטול מאוד בספק האם הרגולטור יאפשר לחברה להשיק יכולות כאלה מבלי לאפשר זאת גם לשחקנים הותיקים. הדבר עלול לסחרר עוד יותר את שוק הטלויזיה המסחרי שגם ככה נראה במצב רע בשנה האחרונה.

ככל הנראה אורנג' עדיין לא קבעה מי יהיה ספקית התשתית backend שלה, אך יש סיכוי לא רע שספקית התשתית (ה-CDN) עלול אפילו להיות בחו"ל בחודשים הראשונים של השידור עד אשר מספר הלקוחות יתגבר עד כדי הצורך לשעתק את ה-CDN לישראל.

סלקום

בעוד שהחברה היא ככל הנראה מתקדמת יותר, היא שחררה הרבה פחות מידע על הסטטוס שלה. היום סלקום שחררה נתונים ל דהמרקר שבה היא מצהירה בעצם שהיא מוכנה לשידורים כבר היום, אלמלא מספר חסמים שבידי שר התקשורת להסיר. סביר להניח שמדובר בתמריץ למר כחלון בכדי לעודד אותו לפעול לחזק את המתחרים החדשים. דרישות סלקום כוללות מספר נתונים, כגון הורדת העלות שהחברה תדרש לשלם להוט ולבזק בכדי להעביר על גבי התשתית שלהן את התוכן. הוט התכוננה למתחרים החדשים על ידי הוספת מגבלת שימוש קו אינטרנט (DATA CAP) של כ-5GB. סביר להניח שהשר ימנע חסימות מסוג זה, אך לא יעלים לחלוטין את התשלומים שהחברות יאלצו לשלם עבור התשתית.


מקור: דהמרקר

המידע מסלקום חשאי יותר וידוע רק שלחברה יש אסטרטגיית multiscreen שכוללת גם טאבלטים וטלפונים חכמים במקביל לשידור DTT. ספקית התשתית הוכרזה כחברת אריקסון אשר ערכה בארץ מספר ימי עיון בנושאי OTT ו-IPTV בשנתיים האחרונות.


מקור: דהמרקר

לפי התמונות שהיח"צ סלקום העבירו לדה מרקר, הממשק נראה פשוט יותר ופחות מהפכני מזה של אורנג'. נראה שהחברה הולכת להתמודד פחות על הנישה של "טכנולוגיה מגניבה וחדשנית" ויותר על תוכן אינטנסיבי יותר. 

יח"צ נגד יח"צ

קשה מאוד לברור את הקשקוש ה-PR שהחברות זורקות בכדי לבלבל זו את זו ולמשוך ולרגש את הלקוחות. אני אישית רואה הרבה מאוד פיצ'רים מיותרים, הכרזות פרועות והרבה מאוד בבל"ת יח"צני. 

בחזית היח"צ החברות הרימו השבוע את הרף אחת מול השניה, ומקביל מול הרגולטור. במבחן התוצאה, החברות יצטרכו להוכיח שהתכנים שלהם מעניינים, שהממירים שלהם יציבים ושהם יכולים להציב אלטרנטיבה שהיא לא רק זולה יותר אלא יציבה ובשלה. משימה לא פשוטה עבור חברות שהתעסקו עד כה בעיקר בהעברות נתונים וקול.

השנה הקרובה היא שנת מפתח בתחום הטלויזיה בישראל. אני צופה נפילה של חברה גדולה אחת לפחות (ערוץ 10), בליעה של חברה אחרת (יס תבלע בתוך בזק) ומלחמות עקובות מדם בין ארבעת ספקיות הטלויזיה. כדאי לזכור גם שמצב אורנג' הוא בכי רע בשל הבעיות של בעליה – בן דב.

בנוסף, כלל לא בטוח שנאמרה המילה האחרונה. גופי תקשורת כמו גולן סלולר יכולים גם הם להכנס למכרז על ה-DTT ולהציע הצעות הדומות למה שקורה בצרפת ובאנגליה – שבהן היצע משולב FREE TO AIR עם VOD מצליח לכבוש את הקהל הרחב.

גם למי שישאר עם הוט ויס יש למה לצפות – למרות שהיצע התכנים ככל הנראה יצטמק (נקווה שבעיקר בערוצים נידחים) נאלץ לשלם על כל ערוץ ושירות באופן פרטני – אך בסופו של יום ככל הנראה החשבונית שנראה בסוף החודש (כנראה בדואל…) תצטמק בעשרות אחוזים וירד לסביבות ה-150 ש"ח בממוצע.

לדיון בנושא: מהפכת הטלויזיה של ישראל: OTT,DTT ב-2013



1