רמקול הסנטר – קווים לדמותו

רמקול הסנטר כבר הפך לחלק בלתי נפרד מכל מערכת קולנוע ביתי. כיאה לשמו, הוא תמיד יושב בגאווה במרכז העניינים ודואג ...


הקדמה 

כל סרט מודרני, או ישן שעבר טיפול מתאים, כולל פסקול אשר מקודד בסראונד, או סאונד היקפי. העניינים כמובן התקדמו בשנים האחרונות וכיום הסאונד גם יכול להגיע מלמעלה, אבל זה למאמר אחר. במרכז המערכת יושב, איזו הפתעה, רמקול הסנטר. הוא אחראי על ערוץ הדיאלוג ורוב האפקטים אשר מתרחשים במרכז המסך. 

הדבר הראשון שחושבים עליו הוא – בשביל מה יצרו אותו בכלל? הרי מאז המצאת הסטריאו אנחנו שומעים את הזמרים מרחפים באוויר בין שני רמקולים לא? ובכן, כן ולא. כן, בסטריאו יש לנו מרחב שכולל ימין/מרכז/שמאל בעזרת שני רמקולים ולא שלושה, אבל כל זה מתוך נקודת הנחה שאנחנו יושבים בין שני הרמקולים. לא סיטואציה בעייתית במיוחד כאשר מאזינים למוזיקה בבית, אבל מה קורה כשרואים סרט? 

רמקול הסנטר – קווים לדמותו

סרטים זה משהו שאוהבים לראות עם עוד אנשים, זו אחת הסיבות שעדיין כיף ללכת לקולנוע, בהנחה ולא נפלנו על קהל "בעייתי". מה קורה בבית? כולם יושבים באמצע בדיוק בין הרמקולים? בדומה לאולם קולנוע, ברור שלא. אפילו בחדר קולנוע ביתי יעודי עדיין חלק מהצופים ישבו יותר לצדדים, ואז, ללא רמקול הסנטר, הדיאלוג מתחיל להישמע לנו מצד שמאל/ימין וזה גורע מהחוויה. זה סיפור דומה גם עם מוזיקה, אבל מוזיקה, בשונה מסרטים, זה משהו שאנחנו לא חווים בשיתוף עם אלמנט ויזואלי. 

נו, אז זה כל הסיפור של הסנטר? לא, יש עוד. רמקול הסנטר מעניק לאנשי הסאונד יותר גמישות בכל הקשור לאופן שבו הבמה הקדמית "מעוצבת". היחס שבין הסאונד שנמצא בצד שמאל/ימין לפתע הופך לצד ימין/אמצע/שמאל באופן אבסולוטי וזה מאפשר לעשות דברים כגון הפרדה בין הדיאלוג למוזיקה ברמקולים עצמם, חלוקה בעומס ככה שעכשיו שלושה רמקולים מתחלקים במקום שניים וכדומה. 

איזה סנטר לבחור? 

כמעט כל מי שרוכש היום רמקולים למערכת קולנוע ביתי יכול למצוא מבחר נאה של דגמי סנטר אשר מיועדים לעבודה עם רמקולים מאותה הסדרה של שאר הרמקולים שבחרתם למערכת. לכאורה מדובר בפיתרון נאה. רוכשים רמקולים קדמיים ומי שרוצה יותר מסטריאו יכול לרכוש רמקול סנטר מתאים אשר ישמע כמו הקדמיים, אבל יכול לשבת מתחת/מעל למסך לא? לא בדיוק. 

רמקול הסנטר – קווים לדמותו

דבר ראשון שצריך לדעת הוא שרמקול הסנטר, כמו זה בתמונה למעלה, הוא המצאה של עולם האודיו הביתי. באולפני עריכת סרטים ובבתי הקולנוע לא קיים רמקול סנטר "תואם", אלא רמקול שלישי אשר זהה לקדמיים ומשמש כסנטר. באו יצרני הרמקולים הביתיים ואמרו רגע אחד, אין מצב שהלקוח שלנו יסכים לתקוע מעל/מתחת לטלוויזיה שלו רמקול צר וגבוה! אם ככה אז בו נתכנן רמקול שהלקוחות כן יסכימו לקנות. מה התוצאה? רמקול רגיל שפשוט שוכב על הצד…

 רמקול הסנטר – קווים לדמותו

אז מה הבעיה אתם שואלים? הרי היצרן כבר דאג שהסאונד יהיה בעל "אופי" תואם לא? הוא דאג שהסנטר ישתמש באותם הוופרים והטוויטרים לא? זה חייב להיות תואם. מממ… לא. רמקול סנטר הוא אמנם רמקול שבדר"כ משתמש בטוויטר זהה ובוופרים דומים לאלו של הרמקולים הקדמיים מאותה הסדרה, אך בפועל מדובר על רמקול אחר לגמרי. הסנטר כולל תיבה שונה, וופרים/טוויטרים בסידור שונה, קרוסאובר (מפצל תדרים) שונה, פיזור סאונד שונה, רגישות שונה, עכבה שונה, מיקום שונה ובקיצור, רמקול אחר לגמרי. אז למה היצרנים בכל זאת ממליצים ללכת על סנטר תואם? אני מניח שאתם יודעים את התשובה. 

רמקול הסנטר – קווים לדמותו

לרמקול הסנטר הנפוץ יש בעיה נוספת. כמעט כל דגמי הסנטר מגיעים בתצורת וופר/טוויטר/וופר, כמו בשתי התמונות הראשונות במאמר, כלומר טוויטר שיושב בין שני וופרים. הסידור נפוץ גם ברמקולים רגילים, אבל פה לוקחים את הרעיון ומניחים אותו על הצד. מה לא בסדר בזה? אם יושבים ישר מול הטוויטר הכל טוב ויפה, אבל ברגע שטיפה זזים לצדדים נוצר "שקע" בעקומת ה- Frequency Response של הרמקול באזור נקודת החיתוך בין הוופרים לטוויטר, וזה מקלקל את האיזון הטונאלי של הרמקול. עכשיו תדמיינו משפחה או חברים שצופים יחדיו בסרט, כמה מהם יושבים בדיוק מול הסנטר? הבנתם את העיקרון.

להלן מדידות אשר מדגימות את הבעיה (על היענות התדרים אפשר לקרוא כאן):

רמקול הסנטר – קווים לדמותו

הסנטר שבגרף, ה- ELAC CC-71, מראה שכאשר זזים לצדדים נוצר שקע מאסיבי בתחום המעבר בין הוופרים לטוויטר – כמעט 20dB כבר ב- 30 מעלות יחסית לטוויטר, כלומר האפקט מתרחש בזווית האזנה יותר קטנה ממה שחושבים. האמת היא שהתוצאה בפועל לא נשמעת נורא כמו שזה נראה בגרף, אבל תמיד עדיף להימנע אם אפשר. הנושא אינו בעייתי עם דגמי סנטר שכוללים וופר קואקסיאלי בו הטוויטר נמצא במרכז הוופר, או בדגמי 3way אשר כוללים סידור שבו הטוויטר נמצא מעל המידריינג', יחד עם וופרים בצדדים בשביל הבס. להלן דוגמאות: 

ה- B&W HTM61 s2 שמגיע בתצורת 3way: 

רמקול הסנטר – קווים לדמותו

ה- KEF Q200C שכולל וופר קואקסיאלי:  

רמקול הסנטר – קווים לדמותו

רגע אחד, אז בעצם סנטר "תואם" הוא פיתרון גרוע ואלא אם אנחנו יכולים להשתמש ברמקול זהה לקדמיים אז הסנטר בטח רק יהרוס לא? ממש לא, לפחות מהניסיון שלי, אבל כמו בכל דבר, כל מקרה לגופו. קודם כל, במידה ואתם מעוניינים ברמקול סנטר אתם לא באמת צריכים ללכת בקו הסנטר "מאותה הסדרה של הקדמיים", אבל מצד שני גם לא ללכת על משהו נחות. יצא לי כבר לראות אנשים עם זוג רמקולים קדמיים ברמה טובה אשר עובדים בשיתוף עם רמקול סנטר זול ופשוט שנרכש רק כדי שיהיה סנטר כי "חייבים".

בגדול מומלץ לא ללכת על סנטר נחות מהקדמיים, עד כמה שאפשר בכלל לדעת מה זה נחות בהשוואה. אם נדבר במונחים של כסף, שזה משהו שכולנו מבינים, אל תרכשו נניח זוג רמקולים קדמיים מדפיים ב- 5000 ש"ח יחד עם סנטר ב- 1000 רק כדי שיהיה לכם סנטר, כי זה יפיק תוצאה יותר גרועה משימוש בקדמיים בלבד. בנוסף, הפיתרון הכי אידיאלי יהיה כמובן בדיקה של סנטרים שונים יחד עם הרמקולים שברשותכם וככה אתם תחליטו מה מתאים לכם או לא. אם התקציב מאפשר, תמיד מומלץ ללכת על סנטרים בתצורת 3way או כאלה עם וופר קואקסיאלי. 

רמקול הסנטר – קווים לדמותו

אם אתם קוראים את המאמר ומרגישים שאין לכם בעיה להשתמש ברמקול זהה לקדמיים שלכם, מדפיים או רצפתיים, אל תתלהבו כל כך מהר, כי גם פה יש בעיות. בשוק האודיו הביתי נהוג למכור רמקולים בזוגות, וגם אם אתם מעוניינים לרכוש רק יחידה אחת, היצרן אורז את הרמקולים בזוגות ככה שלא תהיה לכם ברירה אלא לרכוש זוג נוסף ולשמור רמקול אחד בצד… מה שכן, לא לדאוג, כי לא כל הרמקולים נמכרים בזוגות, פשוט לבדוק מראש אם אפשר לרכוש יחידות בודדות.

שיטה אחרת תהיה רכישת שלושה סנטרים כי אלה תמיד נמכרים ביחידות, או ללכת על מוניטורים אולפניים מאותה הסיבה. אופצייה נוספת תהיה מה שמכונה רמקול LCR או Left-Center-Right, כלומר רמקול אשר נמכר כיחידה ומיועד לשמש בדיוק למטרה שעל שמה הוא קרוי. לפעמים אלו רמקולים יעודיים מזן ה- THX ולפעמים אלא סתם רמקולים רגילים לכל דבר, אבל ברגע שרשום LCR זה אומר שאפשר לרכוש אותם גם ביחידות בודדות. אם רכשתם שלושה סנטרים בתצורת וופר/טוויטר/וופר אז מאד מומלץ להניח אותם על הצד, בדומה לרמקולים רגילים, על מנת להימנע מהתופעה שאופיינית לרמקולים האלה ויתרה מכך, אם אפשר אז להתקין אותם ככה שהטוויטרים בגובה האוזניים או שהם לפחות בזווית לכיוון גובה האוזניים, זאת מכיון שהבעיה שעד עכשיו התרחשה כאשר זזים לצדדים, כעת מתרחשת למעלה/למטה. 

רמקול הסנטר – קווים לדמותו

רכשתם שלושה רמקולים זהים? סבבה, אבל זה לא נגמר פה. מומלץ להתקין את כל שלושת הרמקולים באותו הגובה ו/או על אותם הסטנדים, כי מה שווה כל הסיפור אם הרמקולים לא בגובה זהה, או אם לחילופין רמקול הסנטר ישנה את חתימת הסאונד שלו בהשוואה לקדמיים בגלל שהנחתם אותו על מזנון בזמן שהקדמיים יושבים על סטנדים. דבר אחרון, לא לקנות סנטר רצפתי זהה לקדמיים רק בשביל להניח אותו על הצד כמו סנטר רגיל… 

רמקול הסנטר – קווים לדמותו

האם רמקול הסנטר באמת נחוץ? 

מר כתב, אנחנו לא יכולים, מסיבות כאלה ואחרות, לרכוש רמקול סנטר. אז עכשיו אי אפשר ליהנות מסרטים? ברור שאפשר! יתרה מכך, לא כל אחד ירוויח בהכרח מרמקול סנטר. בראש ובראשונה צריך להתחשב במרחק שבין שני הרמקולים הקדמיים וביחס שלהם אל מול מרחק הישיבה של הצופה. במידה והצופה יושב נניח במרחק של 5 מטר מהרמקולים, אבל הרמקולים הקדמיים ממוקמים נניח רק מטר וחצי אחד מהשני, זה קצת מייתר את הסנטר. דבר שני, האם הצופים תמיד יושבים במרכז שבין שני הרמקולים הקדמיים? כי אם זה המצב, לא בטוח שתרגישו צורך בסנטר. דבר שלישי, לפעמים משתמשים בזוג רמקולים קדמיים יקרים שנבחרו בקפידה שגם ככה משמשים 90% מהזמן רק למוזיקה, אז בשביל מה עכשיו להשקיע ברמקול סנטר. 

נקודה מעניינת עם רצפתיים גדולים – לפעמים הם מספיק גבוהים יחסית למסך הטלוויה/הקרנה ככה שהטוויטרים ברמקולים נמצאים לצידי המסך, תרתי משמע, מה שמאפשר לתמונת הסנטר הוירטואלית, או "פאנטום סנטר", להישמע כאילו היא יוצאת מהמסך עצמו, כמו שמקבלים עם מסך הקרנה אקוסטי שבו הרמקולים מאחורי המסך! הסיטואציה נפוצה גם עם רמקולים In Wall אשר מותקנים לצידי המסך. 

רמקול הסנטר – קווים לדמותו

בפורום האודיו רב ערוצי באתר, ישנו שרשור אשר מדבר על חשיבות הסנטר וכולל כל מיני דעות שונות. העניין סיקרן גם אותי ולכן החלטתי לעשות ניסוי משלי על מנת לראות האם אני מרגיש צורך ברמקול סנטר. הבדיקה היא יותר בקטע מדעי מכיון שאני לא צריך להחליט אם אני רוצה סנטר, כבר יש לי אחד, אבל מצד שני אני עושה שימוש בסנטר רק קצת יותר משנתיים, בעוד שהייתי צריך להסתדר בלעדיו בערך 10 שנים. 

האמת היא שמאז שהרכבתי את המערכת מעולם לא טרחתי לבדוק איך נשמעת התוצאה ללא הסנטר. פשוט יצאתי מתוך נקודת הנחה שיאללה, סוף סוף הולכים על סנטר. ניסיון העבר שלי עם מערכות רמקולים שסקרתי וכללו סנטר "תואם" היו יחסית חיוביות, אל אף שלא מדובר ברמקול זהה לקדמיים, אבל גם שם, לא באמת טרחתי לבדוק אם אני מעדיף את התוצאה עם הסנטר או בלי, לא לעומק בכל אופן. 

הסידור אצלי בנוי בצורה בסיסית למדי, אבל גם די אידיאלית בשביל ניסוי שכזה: שלושה מוניטורים זהים של JBL מדגם LSR308 לוקחים את תפקיד ה- LCR, עם שלושה סטנדים זהים ומרחק זהה בין שני הרמקולים הקדמיים ובין נקודת הישיבה על מנת ליצור משולש האזנה. הסלון עצמו משמש כסטודיו לצילום ולכן אין ריהוט עם ציוד בין הרמקולים, שעלול להשפיע, או אפילו רמקולים אחוריים, מה שאומר שהכל נופל על הבמה הקדמית. אז בעצם מה שיש פה זה סלון ממוצע ללא שום סוג של טיפול אקוסטי, רסיבר סטנדרטי ורמקולים זולים, ככה שאי אפשר לומר שאני "מרמה" עם ציוד יוקרתי. מעבר לזה בוצע כיול דרך הרסיבר והרמקולים נחתכים ב- 80Hz לסאבוופר בודד, רק שרוב הזמן בכלל לא עשיתי בו שימוש, בכוונה, על מנת לנטרל כמה שיותר גורמים חיצוניים ולשמוע יותר בבירור את ההבדלים בבמה הקדמית.

רמקול הסנטר – קווים לדמותו

חשוב להדגיש, מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם הסרטים שאני בחרתי ועם הציוד שברשותי, ולמישהו אחר עם טעם אחר, ציוד אחר וחדר אחר, המסקנה יכולה להיות שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. 

נו, אז אחרי כל זה מה המסקנה? האם יש הבדל? בוודאי. האם אופצייה אחת משמעותית יותר טובה מהשניה? לא. האם חייבים סנטר? כל עוד אתם יושבים באמצע, לא. האם העדפתי את התוצאה עם הסנטר? כן. האם זה היה ניצחון בנוקאאוט? לא. באופן כללי מה שהסנטר עשה בשבילי הוא סדר, פוקוס והפרדה, ממש כמו שזה נשמע. אני אהבתי את האלמנטים האלה, אבל יש כאלו שיטענו שדווקא דברים כאלה גורעים מהחוויה כי ככה יותר שמים לב לעובדה שיש רמקול סנטר. באופן אישי אני לא ממש מסכים, שכן בכל זמן הבדיקה רמקול הסנטר עדיין היה קיים פיזית מולי, גם כאשר ניטרלתי אותו, אבל אני מוכן להישבע שרוב הזמן זה הרגיש כאילו הסנטר עובד, גם כאשר הוא לא עבד, מה שאומר שאשליית הפאנטום עשתה את שלה. 

כאשר ניטרלתי את הסנטר, בקטעים מסויימים הדיאלוג נשמע יותר רחב, כאילו היה רמקול סנטר גדול לאורך כל המסך. הדיאלוג עדיין יצא מהמרכז, אבל גם מהקצוות של המסך, 50 אינץ' קטנים במקרה שלי, אבל זה כנראה תופס גם על מסכים גדולים יותר. בנוסף, קולות הדיבור נשמעו מעט פחות טבעיים ללא הסנטר. מצד שני, שימוש בסנטר עושה אפקט הפוך, וכעת הדיאלוג יוצא ממש מהמרכז, גם אם הדמות שמדברת נמצאת בקצוות המסך… 

רמקול הסנטר – קווים לדמותו

בקטעי אקשן, במיוחד כאלו שמשולבים עם דיאלוג, כל המרחב של הבמה הקדמית כלל הפרדה יותר טובה בהאזנה עם הסנטר. בהפרדה אני מתכוון למיקום של כל סאונד במרחב. עם הסנטר לכל סאונד היה מיקום יותר ברור, בדומה להפרדת כלים כאשר מאזינים למוזיקה. סאונד שזז מהמרכז לצד ימין או שמאל נשמע יותר טוב ואמין עם הסנטר ויותר מעומעם ללא. מצד שני, למרבה ההפתעה, לא הבחנתי ביתרון משמעותי לקונפיגורציה כזו או אחרת בכל הקשור לסאונד שזז מצד שמאל לימין או ההיפך, שזו סיטואציה שיצרני רמקולים אוהבים להיעזר בה כאשר מדברים על בחירת רמקול סנטר. 

שימוש בסנטר יעניק עוד יתרון קטן למי שזקוק לו – שליטה בעוצמה. את ערוץ הסנטר ניתן לכוון באופן עצמאי משאר הערוצים, וזה יותר מקל על הגעה לאיזון שמועדף על הצופה. ללא הסנטר, הצופה תלוי במה שיוצא משני הרמקולים הקדמיים. מצד שני, יתרון למי שמוותר על הסנטר – עכשיו אפשר לחסוך כסף על הוצאה שאולי היתה מיותרת מלכתחילה, או לחילופין להשקיע את ההפרש בזוג רמקולים קדמיים יותר יקרים. עניין של העדפה אישית כמובן.

רמקול הסנטר – קווים לדמותו

סיכום 

רמקול הסנטר הוא כאן כדי להישאר, אבל זה לא אומר שאתם צריכים אותו בכל מחיר. במקום ללכת על טייס אוטומטי, תבדקו ותאזינו. אפילו אם יש לכם חדר קולנוע ביתי יעודי, עדיין יכול להיות שתעדיפו את התוצאה בלי הסנטר. יש פשוט יותר מדי משתנים שמשפיעים על התוצאה הסופית, וכן, טעם אישי הוא גם אחד מהם.

לדיון בנושא: רמקול הסנטר – קווים לדמותו


7:00
  /  
14.03.2017
  
מאת: איתי חזום

1